5. Kepentingan Kajian (Bab 1)
#JomTulisTesis
Bab
1, 1.6 Kepentingan Kajian, okay kepentingan kajian ini memang kita kena aaaa
ceritakan atau jelaskan dengan lebih terperinci kerana di sini biasanya kita dalam borang pemeriksa, kita ada satu
bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. Kalau kajian tak
penting kenapa pula kita nak jalankan kajian.
Jadi sebab itulah ada kepentingan yang kita jalankan kajian. Jadi untuk
bahagian ini kita akan tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik
kepentingan kajian ini dibawahnya kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi yang
bahagian ini aaaa kita kena ambil ye kalau contohnya sekarang kajian kita
tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat, jadi kajian ini penting
kerana apa, untuk siapa, jadi kita kena nyatakan. Tapi dalam kepentingan kajian
ini kita kena jelaskan mengikut yang besar dahulu jadi kalau daripada kajian
ini kita lihat mungkinlah kepentingan kepada masyarakat. Jadi apa dia, kena
huraikan bawah ini aaa jadi masyarakat itu besar jadi bila besar itu kita huraikan
dalam satu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi 1.6.2 apa yang kecik lagi,
contohnya Kementerian Pelajaran atau Kementerian Pendidikan contohnya. Jadi
letak tajuk ini maknanya kajian ini penting untuk yang ini. Jadi huraikan bawah
dia tapi pastikan bila kita nak huraikan itu kita kaitkan balik dengan kajian
kita, makna tajuk kita itu kajian kita dari segi mana dari sudut mana yang
penting itu. Kemudian turun lagi yang kecil lagi mungkin sekolah dari sudut
mana, dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah ia penting kepada
errr kepada cikgu sahaja guru besar ataupun pelajar jadi itu yang lain pulak
jadi yang ini kita boleh letak pelajar jadi daripada besar hinggalah ke kecil. Jadi
sekarang ini pelajar dari segi mana yang pentingnya huraikan pula satu
perenggan kemudian yang yang sini mungkinlah dari guru sebab guru perlu
menyediakan bahan untuk Pengajaran dan Pembelajaran (PNP). Jadi kita huraikan daripada segi apa jadi
dalam ini kadang kala ada dapati aaaa ada penyelia yang menyatakan bahawa
setiap huraian dekat dalam ini yang awak sudah jelaskan untuk subtopik ini
perlu disokong dengan kajian sarjana lain ataupun kajian-kajian lain. Boleh
juga sebenarnya macam saya katakan terpulang kepada penyelia kerana saya ulang
sekali lagi iaitu kita ini penyelia semua mempunyai Different skill of thought okay pemikiran kita berbeza jadi mungkin
ada penyelia kataa “okay awak letak
sokong, awak letak sokongan untuk setiap satu kenapa pentingnya kepada
masyarakat, kenapa pentingnya kepada kementerian, kenapa sekolah, kenapa
pelajar, kenapa guru”. Jadi kena ada sokong, jadi macam saya kalau dia
huraikan dekat sini sebab, bagi saya ialah kepentingan kajian ini menurut
kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat
huraian yang disini harus berkait rapat dengan kajian kita maknanya huraikan
dari sudut mana pentingnya. Jadi bila
kita buat huraian kalau bagi saya kalau tidak ada rujukan pun tidak mengapa
kerana huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas untuk setiap satu
betapa pentingnya tiap-tiap satu ini betapa pentingnya kajian ini kepada masyarakat
ke kementerian sekolah, pelajar dan guru. Jumlah kepentingan ini biasanya ialah
takkan kita nak letak satu kepentingan sahaja nampak sangat tak penting kajian
ini. Jadi kita biasanya kita akan letaklah minima 3 maksima 5 ini biasalah
kalau misalnya nak lebih dari 5 boleh aa tetapi kalau terlampau banyak sangat
mungkin yang banyak itu dalam kategori yang sama aa jadi tidak perlulah kita
nak letak banyak sangat subtopik. Kita
boleh cantumkan supaya ianya boleh menjadi satu. Hal ini kerana apabila terlalu
banyak kadang-kadang sebagai pemeriksa kita lihat “okay kenapa ini sama dengan yang ini contoh okay ini sama dengan ini..
ini sama dengan itu kenapa awak perlu huraikan aaaa nak pecah-pecahkan dia pula”.
Jadi kalau minima 3 okay jadi kita boleh kumpulkan. Jadi ingat ye bila buat
penyusunan kepentingan kajian ini mestilah daripada besar. Masyarakat itu luas kecil,
kecil, kecil, akhirnya individu ke pelajar, guru.
5. Importance of the
Study (Chapter 1) #JomTulisTesis
Chapter
1, 1.6 Importance of the Study, okay the importance of this study we do have to
aaaa tell or explain in more detail because here we are usually in the form of
examiner, we have a section that shows what the importance of this study. If
research is not important, why do we want to conduct research. So that is why
there is importance that we conduct research. So for this section we will write
using subtopics. So subtopics the importance of this study under which we have
other subtopics. So this part aaaa we have to take ye if for example now our
study on the textual discourse of the animated script of folklore, so this
study is important because what, for whom, so we have to state. But
in the importance of this study we have to explain according to from the big
party first so if from this study we see it may be important to society. So we
have to describe in the paragraph that community is big so when it is big we
will describe it in one paragraph first. Then we shrink again 1.6.2 which is much
smaller, aaaa for example the Ministry of Education or the Ministry of
Education for example. So put this title means this study is important for this
one. So explain below it, but make sure when we want to explain it we link back
to our study, the meaning of our title is our study in which aspect from which
angle is important. Then go down a little more maybe school from which angle,
in which aspect the importance of this study. So is it important to errr to the
teacher only the headmaster or the student so that is the other. So this one we
can place students from big to small. So now the students in terms of which is
important to describe a paragraph later which here may be from the teacher
because the teacher needs to provide materials for Teaching and Learning (PNP).
So we describe in terms of what, so this sometimes there are aaaa there are
supervisors who state that every close description in this that you have
explained for this subtopic should be supported by other scholarly studies or
other studies. It can also be true as I say it depends on the supervisor
because I repeat again that we supervisors all have Different skills of thought
okay our thoughts are different so there may be a supervisor saying “okay you
put support, you support for each other and why it is important to society, why
it is important to the ministry, why schools, why students, why teachers ”. So
there must be support, so like me if he describes near here the reason, for me
is the importance of this study according to your own research. So when we make
the description here should be closely related to our study it means explain
from which angle it is important. So when we make a description, if for me if
there is no reference it does not matter because the description you wrote in
this is already clear enough for each one how important each one is how
important this study is to the community to the ministry of schools, students
and teachers. The total importance of this is usually that we do not want to
place only one interest seems very insignificant this study. So we usually we
will put a minimum of 3 to a maximum of 5 is normal if for example we want more
than 5 can aa but if too many it is very possible that many are in the same
category aa so there is no need for us to put a lot of very subtopics. We can
put it together so that it can be one. This is because when there are too many
sometimes as examiners we see "okay why is this the same as this example
okay this is the same as this .. this is the same as that why you need to
explain aaaa want to break him as well". So if a minimum of 3 is okay then
we can collect. So remember that when compiling the importance of this study
must be from large. The community is small, small, small, finally individual to
students, teachers.
No comments:
Post a Comment