Monday, January 4, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 QUOTATION(4)

RASYIDAH
198182


1. Teks asal: I can see in your eyes that you are a kind person.

Terjemahan Melayu: Saya dapat melihat di mata anda bahawa anda adalah orang yang baik hati.

Bukti: Lagu 1 (Keluarga)

Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka

(Halaman 19, rangkap 3)

 

2. Teks asal: A friend is when she/he understands you no matter how difficult you try to explain the situation.  

Terjemahan Melayu: Seorang sahabat adalah ketika dia memahami anda tidak kira betapa sukarnya anda cuba menjelaskan sesuatu keadaan.

Bukti: Lagu 1(Keluarga)

Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka

(Halaman 19, rangkap 3)

 

3. Teks asal: A good friend is when she/he is not being judgemental towards you.

Terjemahan Melayu: Sahabat yang baik adalah ketika dia tidak bersikap menghakimi terhadap diri anda.

Bukti: Lagu 3 (Saya yang Istimewa)

Saya yang istimewa

Bersikap baik sesama manusia

Saya dilihat berlainan rupa

Semangat positif dikongsi bersama

(Halaman 20, rangkap 2)

 

4. Teks asal: No matter how ready you are to face the world, the world will always try to make you feel challenge.

Terjemahan Melayu: Tidak kira betapa bersedia anda menghadapi dunia, dunia akan sentiasa berusaha membuat anda merasa tercabar.

Bukti: Lagu 4 (Saya Tahu)

Hati saya siapa yang tahu

Saya sendiri jadi keliru

Ingin menangis seperti selalu

Air mata keluar menderu

(Halaman 21, rangkap 2)

 

5. Teks asal: I am willing to share what I have with others.

Terjemahan Melayu: Saya bersedia berkongsi apa yang saya ada dengan orang lain.

Bukti: Lagu 2 (Diri)

Kawan-kawan semua

Inilah saya yang istimewa

Saya sentiasa berusaha

Menjadi insan yang berguna

(Halaman 20, rangkap 4)

 

6. Teks asal: What I have today will not be mine if I am not honest. Be honest in everything that you do.

Terjemahan Melayu: Apa yang saya ada hari ini tidak akan menjadi milik saya sekiranya saya tidak jujur. Jujurlah dalam semua yang anda lakukan.

Bukti: Lagu 2 (Diri)

Saya seorang yang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam diri

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari

(Halaman 20, rangkap 2)

 

7. Teks asal: Be kind. Be honest. Work hard and do you best.

Terjemahan Melayu: Berbuat baik. Jujurlah. Bekerja keras dan lakukan yang terbaik.

Bukti: Lagu 2 (Diri)

Saya seorang yang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam diri

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari

(Halaman 20, rangkap 2)

 

8. Teks asal: I am full of emotions but my emotions will not give negative impacts towards others.

Terjemahan Melayu: Saya penuh dengan emosi tetapi emosi saya tidak akan memberi kesan negatif kepada orang lain.

Bukti: Lagu 4 (Saya Tahu)

Saya tahu

Semua mahu

Soalan bertalu-talu

Senyum membisu

(Halaman 21, rangkap 3)

 

9. Teks asal: Although I am emotionally challenged but I will try my best not to make you feel burden.

Terjemahan Melayu: Walaupun saya tercabar secara emosi tetapi saya akan berusaha sedaya upaya untuk tidak membuat anda merasa terbeban.

Bukti: Lagu 4 (Saya Tahu)

Saya cuba memahami

Diri saya sendiri

Mengapa jadi begini

Ayah dan ibu susah hati

(Halaman 20, rangkap 1)

 

10. Teks asal: My parents will be happy when I am a better person.

Terjemahan Melayu: Ibu bapa saya akan gembira apabila saya menjadi orang yang lebih baik.

Bukti: Lagu 1 (Keluarga)

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti

Keluarga saya yang dicintai

(Halaman 19, rangkap 2) 


Rujukan:

Normaliza Abd Rahim (2019). Multimedia dalam Bahasa. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017). 200 Quotes For You For Us. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu




















Kedatangan minggu 11:



No comments:

Post a Comment