9b. Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual -2 (Bab 4) #JomTulisTesis
Kita
mulakan dengan Bab 4. Bab 4 bahagian keputusan dan perbincangan jadi sebelum
ini saya ada jelaskan tentang Bab 4 Keputusan dan Perbincangan dan cara
menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu lagi
cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu Bab 4 Keputusan dan Perbincangan.
4.1 kita letak pengenalan seperti juga saya jelaskan sebelum ini semua bab
mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang
terkandung dalam bab ini. Jadi ingat kalau kita buat panjang lebar dalam
pengenalan ini nanti membuatkan seperti sorotan kajianlah pula. Jadi dalam
pengenalan ini tak perlulah nak ada rujukan sebab bila kita ada rujukan
akhirnya kita akan menjadi seperti bukan Bab 4 sebab Bab 4 ini kita akan
analisis data. Jadi seterusnya kita akan masuk kat 4.2. Dekat 4.2 ini biasanya
kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif ini, objektif
kajian tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat. Jadi sebenarnya Bab
4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke
teknologi ke semuanya hampir sama untuk macam mana kita nak tulis dalam Bab 4.
Jadi di sini kalau tengok objektifnya ialah mengenal pasti wacana tekstual. Seperti
biasa kita akan letak dia punya ayat dalam objektif itu. Jadi wacana tekstual
ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang awal ini iaitu mengenal pasti atau
menganalisis jadi. Yang ini pastikan jangan letak di sini sebab kadang-kadang
pelajar ini pergi letaknya mengenal pasti wacana tekstual bla bla bla bla kat
hujung dia. Tak perlu, jadi sekarang setelah yang wacana tekstual itu kita
teruskan ke kalau kita tengok teori yang sebelum ini teori yang telah
dijelaskan sebelum ini teori analisis wacana dalam ini. Jadi kita ada kandungan
bermula dengan kandungan tapi sebelum itu sebelum kita nak masukkan data ini. Wacana
tekstual ini kita perlu jelaskan juga di sini macam ayat mukadimahlah. Apa
makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen
bla bla. Teruskan kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang
sepatutnya kita nak analisis. Jadi bila kita masukkan kandungan di sini kita
jelaskan jugalah kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana
Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian setelah itu ia berbeza dengan sebelum ini
iaitu kita gunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh gunakan cara lain. Jadi
contohnya kandungan ini yang kita dapat sebelum ini daripada skrip, Kita kata
skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi awak dah susun semua skrip itu sampai 30. Buat
sistem coding kita kodkan dia 1
hingga 30. Jadi faham apa makna ataupun skrip yang mana yang kita rujuk
sebenarnya. Jadi sekarang ini contohnya dalam kandungan kita ada tema jadi tema
itu kita boleh letak. Contohnya dalam skrip kita dapati bahawa skrip satu, kita
letaklah kita punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza. Ini ditengah sebab
ayat ini disebelah sini hingga sebelah sini. Jadi dia punya bukti itu kita
letak dibahagian tengah dan biasanya kita letak dalam Italic. Kemudian contohnya
ini ayatnya t yang bukti daripada skrip itu tadi. Kemudian kita boleh letaklah
dibawah ini SK 1. Contoh dia daripada skrip nombor satu ayat ini yang
menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut. Jadi awak boleh susun tema
yang macam contohnya yang saya katakan tema kekeluargaan. Awak boleh beri lima
contoh. Jadi kandungan bermakna yang 4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan. Jadi
maknanya memang semua skrip ada dalam ini memang ada tema kekeluargaan contoh.
Ataupun ada 10 sahaja skrip yang tema kekeluargaan. Jadi awak boleh amik contoh
daripada situ 5 contoh ke 10 contoh ke. Bukti itu terpulang kepada penyelia
kata letak semua letaklah semua. Jadi letakkan di tengah-tengah tuliskan skrip
SK dia punya coding SK 1. Jadi kita
tahulah bahawa keseluruhan data ini, data yang kita letakkan bukti ini
mempunyai tema kekeluargaan. Jadi setelah letak SK 1 kekeluargaan, jadi buat
huraian di sini. Jadi maknanya sekarang SK 1 di atas hurai apa tema
kekeluargaan. Bukti itu dah ada dekat sini. Jadi kita huraikan daripada bukti
itu dan juga disini setelah awak buat huraian sini dengan bukti sini, jadi awak
boleh terus boleh buat sokongan daripada kajian yang daripada bab 2. Jadi bukti
daripada tema itu, kajian ini ataupun bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh
siapa yang awak ambil daripada bab 2 sokong ini. Juga mesti ingat daripada
kajian 5 tahun ke belakang. Jangan nak ambil dari yang tahun 1980 an pulakan. Tak
perlu. Jadi seterusnya setelah awak buat huraian daripada ini masuk lagi benda
yang sama SK15 contoh dia jadi kemudian terus buat huraian. Jadi yang ini tidak
ada dalam bentuk jadual tetapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat,
letakkan ditengah-tengah pastikan yang ini awak kena pastikanlah dia sama dan
juga bila letak bawah ini pun sama dia punya line dia kemudian huraian dia lebih kurang satu perenggan atau dua
perenggan dan seterusnya. Ini baru satu tema dan seterusnya kalau awak nak buat
kalau pensyarah kata “Okay buat saya nak
awak buat lima tema ataupun tiga tema” terpulang kepada pelajar yang dia
dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang menyerlah tapi jangan tinggalkan pula nantikan kang
tiba-tiba pemeriksa kata “Eh saya dapati
daripada skrip 18 ini memang ada tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas
pun dalam ini.’ Ini awak kena bersedialah sebab itu awak kena pastikan dulu berapa tema dan juga kalau tema itu awak
rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam
batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima tema sahaja. Dan beri justifikasi
mengapa pilih lima. Kalau tak justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak
memang kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini. Jadi yang ini
ingat, lagi sekali berbeza huraiannya seperti biasa apabila kita buat huraian
dalam Bab 4 ini kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana. Penanda
wacana ini penting supaya ia akan kelihatan seperti penulisan akademik. Yang
kedua macam sebelum ini setelah kita dah hurai objektif 1 kita kena pastikan
kita ada kita punya 4.2.3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks. Jadi
kalau 4.5 rumusan seperti biasa dalam rumusan ini walaupun dalam ini kita dah
ada sokongan dan tiap-tiap satu kita buat sokongan boleh juga satu cara yang
mana yang ini kita buat sahaja huraian. Dah habis huraian kita letak dalam
rumusan, kita rumuskan apa dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak sokong
kajian dalam bab 2 dan juga kita sokong teori. Ada dua cara. Jadi satu cara
tadi kita letak sokong dalam setiap huraian analisis terhadap kita punya data
dan kita terus sokong kajian-kajian lepas dan juga sokong teori. Yang kedua kita
boleh letakkan semua dalam rumusan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian
kita dekat sini dan kita terus sokong dengan kajian 5 tahun ke belakang dia
dalam bab 2 dan juga sokong teori. Jadi rumusan ini biasanya dia tak perlu
banyak sebab kalau kita dah banyak kita dah macam seperti salin balik apa yang
kita dah tulis dalam Bab 4. Tak mahu macam itu. Jadi kita kena rumuskan apa
keputusan dari segi kandungan apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan
untuk konteks apa dia punya rumus makna ringkaslah rumusan ini. Kemudian kita
terus sokong dengan teori iaitu perkataan maknanya kita tulis dekat sini dalam
rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa yang macam saya kata, kita
ada macam kajian ini selari hampir sama ataupun kajian ini menyokong ataupun
adalah awak nak letak perkataan apa nama negatif contohnya kajian ini didapati
namun ia berbeza dengan apa dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian
sekian. Jadi boleh juga maknanya ada dalam rumusan ini ada kita akan dapat
lebih kurang 4 lima nama daripada kajian yang dalam bab 2 itu. Itu yang
menyebabkan kita punya kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk
kepada apa yang terdapat dalam bab 2. Itu amat penting. Jadi penanda wacana,
rumusan dan juga yang ketiga apabila kita membuat analisis pastikan analisis kita
mempunyai data yang lengkap. Kalau data itu tak cukup maknanya memang pemeriksa
akan kata “Eh ini kenapa awak ada bagi
lima contoh je mana pegi contoh yang lain”. Walaupun memang awak letak
semua data ini yang ini skrip awak dah letak dekat belakang tapi pemeriksa akan
baca “Eh ini saya dapati bahawa ada ini
kenapa awak tak letak dalam ini”. Hah bersedia dengan jawapan. Jadi yang
ini tentang macam mana nak koding data nanti saya masukkan dalam videio lain
tapi yang ini secara ringkas sahaja. Jadi maknanya pastikan semua bukti
terdapat dalam bab 4 ini supaya tiada lagi persoalan tentang mana pergi data
itu, mana pergi data ini, kenapa awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam
batasan kajian. Jadi awak tak bataskan, bila dah tak bataskan sepatutnya data
kena ada dalam ini. Jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga analisis untuk
objektif kedua sama juga cara dia begini. Jadi awak boleh letak masukkan ke
dalam buktinya dan seterusnya huraian tiap-tiap satu huraian tak boleh ringkas
sangat sebab ini kita punya bab. Dan juga ada juga pelajar dia buat cara begini
objektif satu dia buat cara begini masukkan data dekat tengah. Maknanya tiada
bentuk dalam bentuk jadual. Masuk kat tengah kemudian objetif kedua dia buat
dalam jadual. Boleh bermakna kita nampak perbezaan di antara objektif 1 dalam
bentuk ini objektif kedua dia buat dalam
bentuk jadual. Boleh juga. Pokok dia sekarang dia terpulang kepada pelajar.
Pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam
contoh penyelia kata awak buat macam inilah. Terpulang. Jadi terpulang kepada
pelajar dan juga penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa ini yang lain itu hampir
sama dengan macam kita nak buat analisis kajian. Jadi ingat ye macam saya kata
kalau misalnya dalam Bab 4 untuk analisis bab 1 40 halaman bab 2 40 halaman ini
untuk Master kalau dia buat dua objektif ataupun pelajar Bacelor atau Diploma tetapi kalau misalnya
pelajar PHD atau pelajar Master yang memang pensyarahnya atau penyelia suruh
buat tiga objektif kena tambah lagi satu. Ingat ini minima. Minima 40 40 40
halaman. Jadi kalau misalnya awak rasa awak nak lebih sikit tapi pastikan ia
seimbang sama sebab ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif. Macam
saya ulang sebelum ini kalau contoh, awak tiba-tiba buat ini 20 halaman, ini 50
halaman tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja halaman. Tak boleh. Sebab ini menunjukkan
tiada kepentingan untuk objektif tiga dan kurang kepentingan bagi objektif satu
dan objektif dua ini macam terlebih-lebih pentingnya. Jadi menunjukkan awak
punya kajian cara awak analisis itu tidak mencukupi. Jadi ini tidak boleh.
Langsung tidak boleh. Pastikan ia sekata ataupun seimbang. Kalau misalnya awak
nak lebihkan ini 41 ini 38 ini 43 bolehlah diterima hampir sama tapi tak boleh
terlalu ketara seperti ini dan juga bayangkan kita contoh pelajar Master PHD
tak bolehlah ia terlalu sikit. Saya jumpa ada juga saya sebagai pemeriksa dia
punya objektif satu ada 20 tiba-tiba objektif dua ada 2 objektif tiga ada 1
sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh. Tak boleh. Ini dah tahap
Master PHD mana boleh huraian Bab 4 ada banyak ini sahaja tapi bila kita tengok
tesis itu tebal. Mana data itu tebal. Mana data yang tebal yang kita sangkakan
mesti Bab 4 rupa-rupanya yang dia banyak dalam Bab 3. Tak tahu kenapa sampai
bab 3 banyak sedangkan Bab 3 hanya 8 hingga 10 halaman sahaja. Bab 4 ini penting
yang menunjukkan kita punya kajian selama bertahun-tahun kita belajar ini yang
kita dapat inilah kita bukti kita dapat sebab itu kajian kita. Kajian kita
berbeza dengan semua orang kajian dalam satu dunia ini. Sebab itu kita perlu
bangga dalam keputusan perbincangan kita, kita ada halaman sebanyak ini. Ingat
ye minima minima minima. Kalau beza sedikit boleh tetapi ketara tak boleh. Sebab
kita nak pastikan bahawa Bab 4 ini penting yang menunjukkan keputusan kajian
kita jadi ini perlu di ambil kira. Penanda wacana perlu di ambil kira rumusan
perlu ambil sokongan daripada kajian dalam Bab 2 dan juga sedikit kita ambil
dari 5 tahun kebelakang tapi mesti kena ada kaitanlah. Jangan pakai sokong
sahaja. Tapi tengok bila kita rujuk balik tiada langsung dia punya kaitan di
antara kajian itu dengan kajian ini dan juga bukti kita yang kita letak ini
merupakan memang bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ye.
9a. Results and Discussion. Analysis
without Table - 2 (Chapter 4)- #JomTulisTesis
We
start with Chapter 4. Chapter 4 of the results and discussion section so before
this I have explained about Chapter 4 Results and Discussion and how to analyze
the data using tables but this one we have another different way so the same
topic is Chapter 4 Results and Discussion. 4.1 we put the introduction as I
explained before all the chapters must have an introduction and in the
introduction of this chapter 4 we just explain what is contained in this
chapter. So remember that if we make a length in this introduction, it will
make it look like a study highlight. So in this introduction there is no need
to have a reference because when we have a reference we will eventually be like
not Chapter 4 because this Chapter 4 we will analyze the data. So next we will
go into 4.2. In 4.2 we will usually refer to our objectives. I
give an example of this objective, the objective of the study of the textual
discourse of the animated script of folklore. So in fact this Chapter 4 or the
writing of this thesis regardless of social science to science to technology to
everything is almost the same for how we want to write in Chapter 4. So here if
you look at the objective is to identify textual discourse. As usual we will
place he has a sentence in that objective. So the textual discourse of the
sentence without using this initial word is to identify or analyze so. Make
sure this is not placed here because sometimes these students go there to
identify the textual discourse blah blah blah blah at the end of it. It is not
necessary, so now after the textual discourse we continue to if we look at the
theory that was previously the theory that has been explained before the theory
of discourse analysis in this. So we have content starting with the content but
before that before we want to enter this data. We need to explain this textual
discourse here as well as the opening verse. What is the meaning according to
Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into three elements blah blah.
Continue to give an explanation so that the examiner will understand what we
should want to analyze. So when we include the content here, we also have to
explain a little about the meaning of the content according to Normaliza Abd
Rahim's discourse analysis 2019. Then after that it is different from before
that we use the table but in fact we can use other methods. So for example this
content that we got earlier from the script, We say script 1 to script 30. So
you have arranged all the scripts up to 30. Create a coding system we coded him
1 to 30. So understand what the meaning or script we have refer actually. So
now for example in our content there is a theme so that theme we can put. For
example in the script we find that script one, we put we have in the middle
make sure it is different. This is in the middle because this verse is from
side to side. So he has the proof that we put it in the middle and usually we
put it in Italic. Then for example this is the sentence t which is proof from
the script earlier. Then we can place below SK 1. An example of him from this
script number one sentence that shows the theme found in the script. So you can
arrange a theme like the one I said is a family theme. You can give five
examples. So meaningful content that 4.2.1.1 theme for example family. So it
means that all the scripts in this have an example family theme. Or there are
only 10 scripts that have a family theme. So you can take examples from there 5
examples to 10 examples to. The proof is up to the supervisor of all the
placeholders put everything. So put in the middle write SK script he has SK 1
coding. So we know that all of this data, the data we put this evidence on has
a family theme. So after placing SK 1 family, so make a description here. So it
means now SK 1 is on the description of what the family theme is. The evidence
is already near here. So we elaborate from the evidence and also here after you
make a description here with the evidence here, so you can continue to be able
to make support from the study from chapter 2. So the evidence from that theme,
this study or proof of this family theme is supported by who you are take from
chapter 2 this support. Also must remember from a study 5 years back. Do not
want to take from the 1980s back. No need. So next after you make a description
of this enter again the same thing SK15 example he so then continue to make a
description. So this one is not in the form of a table but the difference is
that we put the data we get, put it in the middle make sure this one you have
to make sure he is the same and also when you put it below it is the same he
has his line then his description is about one paragraph or two paragraphs and
so on. This is just a theme and then if you want to do it if the lecturer says
"Okay for me I want you to do five themes or three themes" it depends
on the student he finds from this script how many themes stand out but do not
leave waiting for the sudden examiner said "Eh I found out from this
script 18 there are so many themes but you are not clear in this. 'This you
have to be prepared so you have to make sure first how many themes and also if
the theme you think you want to make only three or five just make sure you
place it within the limits of the study that you are only analyzing five
themes. And justify why choose five. If there is no justification, it does not
mean that you have to put all the themes in this script. So this one remembers,
again the description is different as usual when we make a description in this
Chapter 4 we need to make sure that we have a discourse marker. This discourse
marker is important so that it will look like academic writing. The second one
is like before after we have explained objective 1 we have to make sure we have
4.2.3 for example because 4.2.2 is the context. So if 4.5 formulas as usual in
this formula even in this we already have support and each one we make support
can also be a way in which we just make a description. We have finished the
description we put in the summary, we summarize what is in objective 1 and here
we can put the support of the study in chapter 2 and also we support the
theory. There are two ways. So one way we put support in every description of
the analysis of our data and we continue to support past studies and also
support theory. Secondly we can put it all in a summary then we formulate what
our research results are near here and we continue to support the study 5 years
back him in chapter 2 and also support the theory. So this formula usually does
not need much because if we have a lot we are like copying what we have written
in Chapter 4. Don’t be like that. So we have to formulate what the decision is
in terms of content, what theme is there and then we make a formula for the
context of what he has a formula meaning briefly this formula. Then we continue
to support the theory that the word means we write near here in the formula we
make support and the sentence is as usual as I said, we have this kind of study
in parallel almost the same or this study supports or is you want to put a word
what is a negative name for example This study was found but it is different
from what the study findings from the study of so many people. So it can also
mean that in this summary we will be able to get about 4 five names from the
study in chapter 2. That is why we have this study more quality and also indeed
we refer to what is found in chapter 2. That is very important. So the
discourse markers, summaries and even the third when we make an analysis make
sure our analysis has complete data. If the data is not enough, it means that
the examiner will say "Eh this is why you have five examples where to go
to other examples". Although you did put all this data that this script
you have put near the back but the examiner will read "Eh this I find that
there is this why you do not put in this". Hah ready with the answer. So
this is about how to encode data later I will include in another video but this
one is only brief. So it means make sure all the evidence is in this chapter 4
so that there is no more question about where the data went, where this data
went, why you did not enter, you did not even enter the limits of the study. So
you do not limit, when you do not limit you should have data in this. So be
prepared with answers and similar analysis for the second objective in the same
way he did. So you can put it into the proof and then the description of each
one description can not be very simple because this is why we have a chapter.
And there are also students he did this way objective one he did this way enter
data near the middle. Meaning there is no shape in the form of a table. Enter
the middle then the second objective he makes in the table. Can mean we see the
difference between objective 1 in this form the second objective he made in the
form of a table. Yes. The tree he is now he is up to the students. Students
feel this will allow the examiner to understand easily or like the example of
the supervisor you said do this. Depends. So it is up to the students and also
your own supervisor. So I think this other one is almost the same as we want to
do a study analysis. So remember ye like I said if for example in Chapter 4 for
the analysis of chapter 1 40 pages chapter 2 40 pages this for Master if he
made two objectives or Bachelor or Diploma student but if for example PHD
student or Master student who is indeed a lecturer or supervisor asked for
three objective to add another one. Remember this is minimal. Minimum 40 40 40
pages. So if for example you think you want a little more but make sure it is
equally balanced because this shows the importance of each objective. Like I
repeated before for example, you suddenly made this 20 pages, this 50 pages
suddenly the objective of only three 5 pages. Can not. This reason shows that
there is no importance for objective three and less importance for objective
one and objective two is more important. So showing you have a study of how
your analysis is not enough. So this can not be. Directly can not. Make sure it
is even or balanced. If for example you want to increase this 41 this 38 this
43 can be accepted almost the same but can not be too obvious like this and
also imagine us examples of Master PHD students can not be too little. I found
there is also me as an examiner he has objective one there are 20 suddenly
objective two there are 2 objectives three there is 1 because he said he just
wanted to list. Can not. Can not. This is the level of Master PHD which can be
explained in Chapter 4 there is a lot of this only but when we look at the
thesis is thick. Where the data is thick. Which of the thick data we think must
be Chapter 4 apparently he has a lot in Chapter 3. I do not know why up to
chapter 3 a lot while Chapter 3 is only 8 to 10 pages only. This important
chapter 4 shows that we have a study for many years we study this that we get
this is our proof we get that is why our study. Our study is different from all
the study people in this one world. That is why we should be proud of the
results of our discussions, we have as many pages as this. Remember the minimum
wage. If it is a little different, it can be, but obviously it is not. Because
we want to make sure that Chapter 4 is important that shows the results of our
study so this should be taken into account. Discourse markers should be taken
into account the formulation should take support from the study in Chapter 2
and also a little we take from the last 5 years but it must be relevant. Do not
use support only. But look when we refer back there is no direct connection
between the study and this study and also our evidence that we put this is
indeed this evidence and sufficient evidence we.
No comments:
Post a Comment