10. Kesimpulan (Bab 5) #JomTulisTesis
Kita
akan mula membincangkan tentang penulisan dalam bab 5 ya. Dalam bab 5 ini kita
sebenarnya mempunyai, kalau kita lihat dalam buku ini. Kita mempunyai lebih
kurang enam subtopik. Kalau kita lihat enam subtopik ini, kita mulakan dengan
5.1 iaitu pengenalan. Seperti yang saya katakan sebelum ini, yang semua bab
mesti mengandungi pengenalan dan juga kesimpulan. Namun, bab 5 kesimpulan
digantikan dengan penutup. Jadi, pengenalan dalam bab ini kita cuma huraikan
apa yang terkandung dalam bab ini ya. Dalam bab 5 ini. Seterusnya, kita akan
membincangkan tentang rumusan. Bahagian rumusan ini. Bahagian rumusan ini kita
sebenarnya kita tengok berapa jumlah objektif kita. Sekarang ini kita ada 2 objektif. Jadi
dalam rumusan maknanya kita akan membincangkan tentang dua perkara sahaja.
Tidak perlu banyak perenggan. Sebab kalau rumusan ini kita sudahpun. Sudahpun
kita bincangkan dalam bab 4. Jadi tidak perlu panjang lebar. Jadi kita
mempunyai perenggan 1 dan perenggan 2. Jadi maknanya sekarang, kita rumuskan
objektif 1. Yang mengenal pasti wacana tekstual animasi cerita rakyat Melayu.
Letak dalam satu perenggan. Kemudian, “menganalisis kesan skrip animasi cerita
rakyat Melayu dalam kalangan pelajar sekolah rendah” dalam perenggan kedua.
Jadi, ingat ya, dalam rumusan ini kita tidak perlu lagi nak tulis tentang apa
yang data kita dapat. Berapa orang sampel apa semua itu. Kita cuma letak apakah
keputusan kajian. Tapi dengan cara rumusan. Maknanya secara ringkas sahaja.
Namun, jika kajian kita punya kajian berbentuk kualitatif, maknanya dalam
rumusan ini kita letaklah data keputusan itu sahaja. Jadi bukanlah data awal
yang kita peroleh, tetapi data keputusan akhir sahaja. Yang itu kita boleh
letak dalam bentuk pernomboran. Jadi dalam rumusan ini, ingat ya. Ringkas dan
juga dalam rumusan tidak boleh sama dengan rumusan dalam bab 4. Tidak boleh
sama. Kena berhati-hati di situ ya. Seterusnya, kita masuk kepada implikasi.
Implikasi ini ialah tentang “apakah implikasi tentang kajian ini”. Tentang
keputusan kajian yang awak dapat diperoleh ini. Apakah implikasi dia?
Memperoleh manfaat kepada siapa? Jadi awak kena senaraikan dalam bentuk
perenggan juga. Jadi, ini. Pastikan bahawa implikasi ini agak berbeza dengan
apa yang awak tulis dalam kepentingan kajian. Jadi yang ini, kita lebih, lebih
terperinci lagilah. Contohnya, kalau kita nampak kepentingan kajian itu dalam
kalangan masyarakat keseluruhannya. Jadi dalam golongan siapa? Siapa? Siapa
pelajar sekolah rendah sahaja ke? Pelajar istimewa ke? Pelajar sekolah. Jadi
kita akan rincikan dengan lebih teliti ya. Kemudian kita masuk 5.4 ya. 5.4 ini
kebaharuan. Ini perkara yang baharu ya. Perkara yang baharu. Yang mana yang
tesis jarang kita dapat. Dapat lihat tentang subtopik ini. Tetapi kita perlu
wujudkan subtopik kebaharuan. Apa kebaharuan ini. Dalam bahasa Inggerisnya
ialah “novelty”. Jadi “novelty” in
penting ya. Di mana kita akan menunjukkan apa perkara baru yang kita peroleh,
yang kita dapat setelah kita jalankan kajian. Kita dapat keputusan kajian. Apa
perkara., apa kebaharuannya? Kalau kita lihat dalam kita punya kajian ini. Di
sini contohnya. Jadi contohnya ya. Dalam animasi, animasi cerita rakyat Melayu
ini. Okay. Yang diterbit oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Contohnya ya. Yang
diterbit pada tahun 2020. Baru sahaja diterbitkan. Jadi baru sahaja diterbitkan
maknanya tiada siapa lagilah yang boleh buat kajian lagi. Jadi awaklah orang
yang pertama yang buat kajian ini. Dan juga contohnya sekarang, skrip. Bermakna
skrip animasi ini. Skrip animasi ini memanglah perkara baru. Perkara yang baru.
Serupa yang ini. Yang skrip animasi ini diberi pendapat oleh pelajar sekolah.
Tentang pandangan dia. Tentang skrip animasi. Perkara baru juga. Jadi, perlu
dihuraikan dalam satu perenggan sahaja. Tentang apakah kebaharuan yang terdapat
dalam kajian awak ini. Jadi, huraikan dalam satu perenggan ya, tentang yang
tadilah. Skrip animasi itu dan juga tentang kesan dia. Bagaimana pelajar
sekolah rendah dapat memberi pendapat tentang skrip itu tersebut ya. Skrip itu
tersebut. Okay. Seterusnya, 5.5 ialah cadangan. Ini cadangan ini biasanya
pelajar buat silap ya. Biasanya dia buat salah sikit. Jadi yang ini awak boleh
buat dalam bentuk subtopik. Jangan letak macam contoh, ada pelajar dia pergi
letak perkataan subtajuk dia metodologi. Kemudian, dia huraikan. Dia anggapkan
bahawa dia cadangkan dari segi metodologi ubah. Ini tidak jelas ya. Jadi, apa
perlu awak buat. Jangan letak yang macam ini. Awak kena cadangkan tajuk dia.
Jadi kalau contohnya, ini, ini kajian ini “Wacana tekstual skrip animasi cerita
rakyat”. Okay. Jadi awak boleh cadangkan ya dalam skrip animasi cerita rakyat
ini juga mengandungi lirik lagu ataupun lagu cerita rakyat. Jadi awak boleh
cadangkan kajian tentang lirik lagu animasi tentang cerita rakyat. Jadi, bawah
ini awak perlu buat huraian. Huraian tentang apa yang dimaksudkan tentang yang
ini. Barulah yang ini, cadangan awak lebih fokus daripada awak letak satu
perkataan sahaja. Itu tidak berfokus. Jadi, itu baru satu. Kemudian 5.5.2 awak
cadangkan yang lain lagi. Mungkin daripada skrip animasi cerita rakyat tu, awak
boleh buat cadangkan kajian kepada kanak-kanak yang berumur 7 tahun untuk
mengenal pasti kata kerja atau kata adjektif dalam skrip animasi cerita rakyat.
Itu bendanya kita letak seluruh ayat itu kena beri huraian. Apa dia. Macam mana
kajian itu dijalankan. Okay. Yang untuk cadangan ini kita letak minima 3. Okay.
Minima 3. Dan maksima kita letak 5. Kerana kadang-kadang ada pelajar dia letak
satu sahaja. Jadi satu sahaja menunjukkan bahawa kajian awak yang sebelum ini
taklah berapa penting dan sampai tidak ada kajian lagi yang boleh kajian
lanjutan yang kita boleh cadangkan. Jadi lebih baik kita letak minima 3.
Seperti yang saya kata. Saya ulang yang tadi ya. Letakkan tajuk, tajuk ya.
Jangan letakkan perkataan. Letakkan tajuk. Kemudian berikan huraian. Kemudian
letakkan ayat tajuk, tajuk kajian. Kemudian letakkan huraian. Kemudian letak 3.
Seterusnya, yang akhir ialah penutup. Yang penutup ini satu perenggan sahaja.
Okay. Dalam satu perenggan sahaja. Iaitu awak kena tutup bukan sahaja bab 5,
tetapi keseluruhan tesis. Jadi yang ini perlu diingat bahawa ini ayat awak
sendiri. Tak perlu. Tidak ada data. Lain. Tidak data lagi dah dalam itu. Tidak
ada rujukan dah. Tak perlu ada. Ini ayat awak sendiri. Awak nak tutup untuk
awak punya kajian. Dah penat buat bertahun-tahun, tesis ini awak perlu tutup.
Ini ayat sendirilah. Jadi ayat yang tentang kajian awak. Jadi keseluruhan
tentang yang bab 5 ini biasanya dalam 8 hingga 10 halaman. Tidak perlu panjang.
Kerana kalau dilihat pengenalan Cuma ringkas sahaja dan juga penutup
seperenggan seperenggan. Baru satu halaman. Yang lain sahaja huraian. Ini lebih
kurang. Ini lebih kurang dia punya halaman ya. Jadi jangan lebih-lebih. Sebab
ada dapati pelajar letak sampai 20 halaman. Tak tahu apa yang dia letak. Kadang-kadang
ada yang banyak sangat halaman itu sebab rumusan ini. Sebab dia pergi copy
paste daripada bab 4. Ataupun huraian yang dia ada ini, entah mana yang dia
dapat pulak. Dia letak pula rujukan tiba-tiba. Ingat ya dalam rumusan ini dah
tak perlu ada rujukan lagi dah. Tak perlu dah. Sebab kita nak merumuskan. Kalau
nak rujukan rujukan ini kita dah ada letak dalam bab 4. Jadi tak perlu ada
rujukan lagi dah dalam ini. Implikasi ini pun tak perlu ada rujukan dah. Jadi,
malah kebaharuan ini pun tak perlu ada rujukan, cadangan pun tiada. Sebab bab 5
ini kebanyakan kita nak simpulkan keseluruhan kajian yang telah kita jalankan
okay.
10.
Conclusion (Chapter 5) #JomTulisTesis
We
will start discussing the writing in chapter 5 yes. In this chapter 5 we
actually have, if we look in this book. We have about six subtopics. If we look
at these six subtopics, we start with 5.1 which is an introduction. As I said
before, that all chapters must contain an introduction as well as a conclusion.
However, chapter 5 of the conclusion is replaced by a cover. So, the
introduction in this chapter we just describe what is contained in this chapter
yes. In this chapter 5. Next, we will discuss the summary. Part of this
summary. Part of this summary we actually see how many of our objectives are.
Right now we have 2 objectives. So in summary it means we will discuss only two
things. No need for many paragraphs. Because if this formula we are already. We
have already discussed in chapter 4. So there is no need for length. So we have
to paragraph 1 and paragraph 2. So does it mean now, we will formulate
objectives 1. The identifying textual discourse animation Malay folklore. Place
in one paragraph. Then, "analyzes the impact of the animation script Malay
folklore among primary school students" in the second paragraph. So,
remember, in this formula we no longer need to write about what data we get.
How many people sample what it all is. We just put what the results of the
study are. But by way of formulation. The meaning is brief only. However, if
our study has a qualitative study, it means in this summary we put the data of
the results only. So it is not the initial data we obtain, but the final decision
data only. That we can put in the form of numbering. So in this formula,
remember yes. Concise and also in the summary can not be the same as the
summary in chapter 4. Can not be the same. Be careful there. Next, we get into
the implications. The implication is about "what are the implications of
this study". About the results of this study you can get. What are her
implications? Who benefits? So you have to list it in paragraph form as well. So,
here it is. Make sure that these implications are quite different from what you
wrote in the importance of the study. So this one, we are more, more detailed
again. For example, if we see the importance of the study in society as a
whole. So in whose group? Who? Who are the primary school students? Special
student? Student. So we will detail in more detail yes. Then we enter 5.4 yes.
5.4 This is a novelty. This is a new thing. New things. Which thesis we rarely
get. Can see about this subtopic. But we need to create a subtopic of novelty.
What a novelty this is. In English it is "novelty". So
"novelty" is important. Where we will show what new things we get,
which we get after we do the research. We get the results of the study. What is
the matter, what is the novelty? If we look inside we have this study. Here for
example. So for example yes. In the animation, the animation of Malay folklore.
Okay. Published by Dewan Bahasa dan Pustaka. For example yes. Published in
2020. Just published. So it has just been published which means no one else can
do research anymore. So you are the first person to do this study. And also for
example now, the script. Meaning this animated script. This animated script is
indeed a new thing. New things. Similar to this one. The animated script was
given an opinion by the school students. About her point of view. About
animated scripts. New things too. So, it should be described in one paragraph
only. About what novelties are found in this study of yours. So, explain in one
paragraph yes, about what was. The animated script and also about her effects.
How can a primary school student give an opinion on the script? That script.
Okay. Next, 5.5 is a proposal. This suggestion is usually made by students.
Usually he makes a little mistake. So this one you can do in subtopic form. Do
not set an example, there are students he went to put the word subtitle he
methodology. Then, he elaborated. He assumes that he proposes in terms of a
variable methodology. This is not clear. So, what do you need to do. Do not
place this kind of thing. You have to suggest his title. So if for example,
this, this is this study "Textual discourse animated script of
folklore". Okay. So you can suggest yes in this folklore animation script
also contains song lyrics or folklore songs. So you can suggest a study on the
lyrics of animated songs about folklore. So, below you need to make a
description. Description of what is meant by this one. Only this one, your
suggestion is more focused than you put just one word. That is not focused. So,
that's just one. Then 5.5.2 you suggest another one. Maybe from the animated
script of the folklore, you can suggest a study to 7-year-old children to
identify the verbs or adjectives in the animated script of the folklore. That's
the thing we put the whole sentence has to give an explanation. What is it. How
the study was conducted. Okay. Which for this proposal we put a minimum of 3.
Okay. Minimum 3. And our maximum is 5. Because sometimes there are students he
puts only one. So only one shows that your previous study is not as important
and until there is no further study that can be further research that we can
suggest. So we better put a minimum of 3. As I said. I repeated the previous
one. Put a title, a title yes. Do not put words. Put a title. Then give a
description. Then put the title sentence, the title of the study. Then put a
description. Then place 3. Next, the last one is the cover. The cover is one
paragraph only. Okay. In one paragraph only. That is, you have to close not
only chapter 5, but the whole thesis. So this one needs to keep in mind that
this is your own sentence. No need. No data. Other. No more data in that. No
reference yet. No need to exist. This is your own verse. You want to close for
you to have a study. Tired for years, you need to close this thesis. This is the
verse itself. So that sentence is about your study. So the whole about that
chapter 5 is usually in 8 to 10 pages. It does not need to be long. Because if
you look at the introduction, it is just a brief and also a paragraph by
paragraph. Just one page. The rest is just a description. This is more or less.
This is more or less he has a page yes. So do not overdo it. Because some
students find up to 20 pages. I do not know what he is. Sometimes there are so
many pages that cause this formula. Because he went to copy paste from chapter
4. Or the description he has this, somehow he can pulak. He also placed a
sudden reference. Remember yes in this formula there is no need for a reference
anymore. No need. Because we want to formulate. If you want this reference, we
already have it in chapter 4. So there is no need for another reference in
this. There is no need for this implication. So, even this novelty does not
need a reference, no suggestion. Because this chapter 5 most of us want to
conclude the whole study that we have conducted okay.
No comments:
Post a Comment