Monday, December 28, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 TESIS MASIHKAH KAU INGAT?

RASYIDAH
198182


Masihkah Kau Ingat?

1. Menulis dan mengolah semula dengan menggunakan ayat sendiri                                

(Jangan menyalin (copy paste) daripada artikel atau buku).

2. Menggunakan Turnitin atau tool yang lain sebelum membuat penghantaran kepada penyelia atau jurnal.

3. Membuat rujukan daripada rujukan utama. Elakkan banyak merujuk rujukan sekunder.

4. Membaca banyak artikel terkini supaya lebih memahami tentang kajian yang ingin dijalankan (minimum 50 artikel).

5. Menghadiri seminar atau persidangan supaya mendapat input tentang kajian yang berkaitan.

6. Berbincang dengan penyelia tentang penyelidikan yang dijalankan. Elakkan daripada berbincang dengan pelajar lain kerana pelajar bukan pakar dalam bidang.

7. Jumlah halaman (lebih kurang) bagi Bab 1 (10-12 halaman), Bab 2 (30 halaman - bacelor dan Master, 50 halaman - PhD), Bab 3 (10 - 12 halaman), Bab 4 (40 halaman bagi setiap objektif dan Bab 5 (8-12 halaman).

8. Keseluruhan tesis seharusnya mempunyai lebih kurang maksimum 80 halaman (bacelor), 81-150 (Master) dan 151-240 (PhD). *Tertakluk kepada kehendak pensyarah, fakulti dan universiti.

9. Membuat perancangan atau jadual untuk sepanjang tempoh pengajian.

Do you still remember?

1. Write and recreate using your own sentences (Do not copy (copy paste) from articles or books).

2. Use Turnitin or other tools before making submissions to supervisors or journals.

3. Make a reference from the main reference. Avoid referring to secondary references.

4. Read many recent articles to understand better about the study to be conducted (minimum 50 articles).

5. Attend seminars or conferences to get input on relevant studies.

6. Discuss with the supervisor about the research conducted. Avoid talking to other students because students are not experts in the field.

7. Number of pages (approximately) for Chapter 1 (10-12 pages), Chapter 2 (30 pages - Bachelor and Master, 50 pages - PhD), Chapter 3 (10 - 12 pages), Chapter 4 (40 pages for each objectives and Chapter 5 (8-12 pages).

8. The whole thesis should have a maximum of about 80 pages (bachelor), 81-150 (Master) and 151-240 (PhD). * Subject to the wishes of lecturers, faculty and universities.

9. Make a plan or schedule for the entire study period.


Rujukan:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis!. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia

















Kedatangan minggu 10:






BBN3402SATU2020: MINGGU10 QUOTATION(3)

RASYIDAH
198182


1. Teks asal: When I am calm, the same thing happens again. I will fight another fight to me calm again.

Terjemahan Melayu: Apabila saya tenang, perkara yang sama berlaku lagi. Saya akan bertengkar lagi agar saya kembali tenang.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Saya tidak mahu buat, ibu,” kata Alim sambil menggaru-garu kepalanya.

(Halaman 25, perenggan 8)

 

 

2. Teks asal: The last memory I had with you will just remain as a happy moment that I cherished forever.

Terjemahan Melayu: Ingatan terakhir yang saya ada dengan anda akan kekal sebagai saat bahagia yang akan dihargai selama-lamanya

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

(Halaman 25, perenggan 14)

 

 

3. Teks asal: To live in poverty will me realise life is more valuable than anything else.

Terjemahan Melayu: Untuk hidup dalam kemiskinan saya akan menyedari kehidupan lebih berharga daripada yang lain.

Bukti: Cerita Sosial 5 (Jiran)

Apabila sakit, Alim tidak akan bercakap. Alim akan tidur di bilik. Alim tidak akan membaca buku cerita lagi.

Abang, kakak dan adik sedih melihat keadaan Alim. Mereka menemani Alim di bilik. Mereka cuba bercerita dengan Alim tetapi Alim tetap mendiamkan diri. Mata Alim terbuka tetapi Alim tetap kaku.

(Halaman 22, perenggan 9 dan 10)

 

 

 

4. Teks asal: I will work hard to climb the highest mountain although I know that it will be difficult most of the time.

Terjemahan Melayu: Saya akan bekerja keras untuk berjaya walaupun saya tahu bahawa ia akan menjadi sukar selalunya.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Halaman 25, perenggan 12)

 

 

 

5. Teks asal: I am a good person and I know I will be the best.

Terjemahan Melayu: Saya seorang yang baik dan saya tahu saya akan menjadi yang terbaik.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman. Sulaiman tersenyum. Dia mengucapkan terima kasih kepada Alim. Alim terus berlari semula mendapatkan keluarga sambil tersenyum puas. Alim faham sifat berkongsi itu baik. Alim juga faham abang Imran, Madinah, Aisyah juga akan berkongsi barang atau makanan dengannya.

(Halaman 24, perenggan 2)

 

 

 

6. Teks asal: If I can narrate my love to you, I will be the happiest person in the world.

Terjemahan Melayu: Sekiranya saya dapat menggambarkan cinta saya terhadap anda, saya akan menjadi orang yang paling bahagia di dunia.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

(Halaman 25, perenggan 13

 

 

 

7. Teks asal: I have faith in you.

Terjemahan Melayu: Saya percaya kepada anda.

Bukti: Cerita Sosial

Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari.

(Halaman 26, perenggan 6)

 

 

 

8. Teks asal: I want someone to tell me that it is going to be fine.

Terjemahan Melayu: Saya mahu seseorang memberitahu saya bahawa ia akan baik-baik saja.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. “       Begini, perlahan-lahan ya!,” bisik ibu perlahan.

(Halaman 25, perenggan 10)

 

 

 

9. Teks asal: My parents believe that I will be a good person one day.

Terjemahan Melayu: Ibu bapa saya percaya bahawa saya akan menjadi orang yang baik suatu hari nanti.

Bukti: Cerita Sosial 4 (Hati)

Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari.

(Halaman 26, perenggan 6)


Rujukan:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis!. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017). 200 Quotes For You For Us. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu















Kedatangan minggu 10:



Monday, December 21, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU9 WACANA

RASYIDAH
198182


[1] Keluarga

Saya berasa puas hati

Menolong ibu bapa setiap hari

Bermula di pagi hari

Sehingga malam nanti

 

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti

Keluarga saya yang dicintai

 

Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka

 

 

[1] Family

I feel content

Everyday helping parent

Since morning begin

Until the day end

 

Dearest family

I remain chary

Maintaining courtesy

My beloved family

 

I love mother and father

Brother, sister and  younger sister

They are within reach, always

Whenever I’m all over the place


Rujukan: 

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu




















Kedatangan minggu 9:


BBM3402SATU2020: MINGGU9 TESIS BAB 1

M9 - TERJEMAHAN BUKU JOM TULIS TESIS!

                            

 NURUL RASYIDAH BINTI ROSMADI             NURSYAFIKA BINTI RAPOL

                                (198182)                                                         (199783) 

1. Teks asal:

Jangan lupa!

Penulisan Pengenalan

1. Penulisan pengenalan haruslah ringkas dan padat.

2. Satu perenggan sahaja.

3. Jelaskan apa yang terdapat dalam bab ini.

4. Huraian ringkas tentang kajian yang dilakukan.

5. Tidak menyentuh tentang latar belakang kajian.

 

Terjemahan mesin:

Do not forget!

Introductory Writing

1. Introductory writing should be concise and concise.

2. One paragraph only.

3. Explain what is contained in this chapter.

4. Brief description of the study conducted.

5. Does not touch on the background of the study.

 

Teks bersih:

Do not forget!

Introductory Writing

1. Introductory writing should be simple and concise.

2. One paragraph only.

3. Explain the content in this chapter.

4. Brief description of the study conducted.

5. Does not contain the background of the study.

Halaman: 2

 

2. Teks asal:

Jangan lupa!

Penulisan Latar Belakang Kajian/Sejarah/Asal Usul

1. Sejarah/asal usul tentang kajian yang dijalankan.

2. Rujukan yang menyokong pernyataan (minimum lima rujukan).

3. Penanda wacana yang sesuai supaya lebih ke arah penulisan akademik.

4. Lebih kurang dalam 3-5 halaman.

Terjemahan mesin:

Do not forget!

Writing Background Study/History/Origin

1. History/origin of the study conducted.

2. References that support the statement (minimum of five references).

3. Appropriate discourse markers to be more towards academic writing.

4. About 3-5 pages.

 

Teks bersih:

Do not forget!

Writing Background Study/History/Origin

1. History/origin of the study conducted.

2. References that support the statement (minimum of five references).

3. Appropriate discourse markers to be more towards academic writing.

4. About 3-5 pages.

Halaman: 4

 

3. Teks asal:

Jangan lupa!

Penulisan Permasalahan kajian

1. Jumlah perenggan mengikut jumlah objektif kajian (minimum satu perenggan untuk satu objektif). Contoh, perenggan satu terdiri daripada kajian yang mempunyai jurang penyelidikan. Minimum dua atau tiga rujukan dan di akhir perenggan pelajar harus mengaitkan dengan kajian yang akan dilakukan.

2. Permasalahan kajian boleh merujuk bahan seperti akhbar (pernyataan menteri ataupun pakar), majalah (Dewan Bahasa dan Pustaka), majalah berbentuk akademik, artikel dalam jurnal berbentuk kajian, apa juga tulisan yang didokumentasikan dan buku akademik.

3. Tidak boleh merujuk bahan seperti majalah hiburan, pendapat sendiri, akhbar yang tiada kesahihan berita dan apa jua pernyataan yang tidak didokumentasikan.

4. Penjelasan pernyataan masalah perlu jelas dan tepat.

5. Mengenal pasti jurang dalam kajian.

6. Pernyataan masalah seharusnya kenyataan yang menampakkan jurang penyelidikan serta berkaitan dengan kajian yang akan dılakukan.

7. Rujukan pernyataan masalah seharusnya daripada rujukan lima tahun kebelakang.

Terjemahan mesin:

Do not forget!

Writing Problems of the study

1. Number of paragraphs according to the total objectives of the study (minimum one paragraph for one objective). For example, paragraph one consists of a study that has a research gap. A minimum of two or three references and at the end of the paragraph the student should relate to the study to be done.

2 Research problems can refer to materials such as newspapers (ministerial or expert statements), magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka), academic magazines, articles in study journals, any documented writing and academic books.

3. Can not refer to material such as entertainment magazines, personal opinions, newspapers that do not have the validity of news and any statements that are not documented.

4. The explanation of the problem statement should be clear and accurate.

5. Identify gaps in the study.

6. Problem statement should be a statement that shows the research gap as well as related to the study to be conducted.

7. The problem statement reference should be from a reference five years ago.

 

Teks bersih:

Do not forget!

Writing Problems of the study

1. Number of paragraphs according to the total objectives of the study (minimum one paragraph for one objective). For example, paragraph one consists of a study that has a research gap. A minimum of two or three references and at the end of the paragraph the student should relate to the study to be done.

2 Research problems can refer to materials such as newspapers (ministry or expert statements), magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka), academic magazines, articles in study journals, any documented writing and academic books.

3. Cannot refer to material such as entertainment magazines, personal opinions, newspapers that do not have the validity of news and any statements that are not documented.

4. The explanation of the problem statement should be clear and accurate.

5. Identify gaps in the study.

6. Problem statement should be a statement that shows the research gap as well as related to the study to be conducted.

7. The problem statement reference should be from a reference five years ago.

Halaman: 7

 

 

4. Teks asal:

Jangan lupa!

Penulisan Persoalan Kajian

1. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk poin.

2. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk soalan.

3. Letakkan tanda soal di akhir ayat.

4. Jelas dan tepat.

5. Bertitik tolak daripada pernyataan masalah.

6. Berkait rapat dengan objektif kajian.

7. Berkait rapat dengan tajuk tesis.

Terjemahan mesin:

Do not forget!

Writing Research Questions

1. The research question is written in the form of points.

2. Research questions are written in the form of questions.

3. Put a question mark at the end of the sentence.

4. Clear and precise.

5. Subtract points from the problem statement.

6. Closely related to the objectives of the study.

7. Closely related to the title of the thesis.

 

Teks bersih:

Do not forget!

Writing Research Issues

1. The research issues is written in the form of points.

2. Research issues are written in the form of questions.

3. Put a question mark at the end of the sentence.

4. Clear and precise.

5. According to the problem statement.

6. Closely related to the objectives of the study.

7. Closely related to the title of the thesis.

Halaman: 9

 

 

5. Teks asal:

Jangan lupa!

Penulisan Objektif Kajian

1. Berkait rapat dengan persoalan kajian.

2. Berkait rapat dengan permasalahan kajian.

3. Berkait rapat dengan tajuk tesis.

4. Menggunakan domain pembelajaran Taksonomi Bloom (1956) sebagai perkataan pertama. 5. Memastikan domain yang dipilih daripada senang kepada sukar (mengikut tahap Bloom).

6. Tidak boleh terlalu panjang sehingga mengelirukan.

 

Terjemahan mesin:

Do not forget!

Writing Objectives of the Study

1. Closely related to research questions.

2. Closely related to research problems.

3. Closely related to the title of the thesis.

4. Using the learning domain of Bloom's Taxonomy (1956) as the first word. 5. Ensure the selected domain from easy to difficult (according to Bloom level).

6. Cannot be too long to be confusing.

 

Teks bersih:

Do not forget!

Writing Objectives of the Study

1. Closely related to research issues.

2. Closely related to research problems.

3. Closely related to the title of the thesis.

4. Using the learning domain of Bloom's Taxonomy (1956) as the first word. 5. Ensure the selected domain from easy to difficult (according to Bloom level).

6. Cannot be too long  untill it become confusing.

Halaman: 10

 

6. Teks Asal:

Jangan lupa!

Penulisan Kepentingan Kajian:

1.      Pilih kepentingan kajian yang bersesuaian dengan kajian.

2.      Pilih sama ada dalam bentuk poin atau perenggan.

3.      Jelaskan setiap kepentingan dalam minimum 10 ayat.

4.      Bahagian ini tidak memerlukan rujukan.

5.      Kepentingan kajian minimum tiga.

6.      Kepentingan kajian maksimum lima.

 

Terjemahan Mesin:

Do not forget!

Writing Importance of the Study:

1.      Select the importance of the study that is appropriate to the study.

2.      Choose either in the form of points or paragraphs.

3.      Explain each importance in a minimum of 10 sentences.

4.      This section requires no reference.

5.      The importance of a minimum study of three.

6.      The importance of a maximum study of five.

Teks Bersih:

Do not forget!

Write the Importance of the Study

1.      Select the importance of the study according to the study.

2.      Choose either in the form of points or paragraphs.

3.      Explain each importance of the study in a minimum of 10 sentences.

4.      This section requires no references.

5.      Minimum three point for the importance of the study.

6.      Maximum five point for the importance of the study.

Halaman: 17

 

7. Teks Asal:

Jangan lupa!

Penulisan Batasan Kajian

1.      Jelaskan batasan bagi setiap satu.

2.      Sertakan justifikasi bagi setiap satu.

3.      Batasan pemilihan sampel (jika ada).

4.      Batasan pemilihan instrumen (jika ada).

5.      Batasan pemilihan bahan (jika ada).

6.      Batasan pemilihan teori (jika ada).

Terjemahan Mesin:

Do not forget!

Writing Limitations of Study

1.      Explain the limitations for each.

2.      Include justification for each.

3.      Sample selection restriction (if any).

4.      Limitation of instrument selection (if any).

5.      Limitations of material selection (if any).

6.      Theoretical selection limitations (if any).

Teks Bersih:

Do not forget!

Writing Limitations of Study

1.      Explain each limitations.

2.      Include justification for each.

3.      Limit sample selection.

4.      Limitation of instrument selection (if any).

5.      Limitation of material selections (if any).

6.      Theoretical selection limitations (if any).

Halaman: 18

 

8. Teks Asal:

Do not forget!

Penulisan Definisi Operasional

1.      Pilih frasa atau perkataan yang berkait rapat dengan tajuk dan kajian.

2.      Pemilihan definisi berkait rapat dengan kajian walaupun tiada dalam tajuk tesis.

3.      Jangan beri definisi perkataan seperti kamus.

4.      Rujukan tidak wajib dalam bahagian ini.

Terjemahan Mesin:

Do not forget!

Writing Operational Definitions

1.      Choose phrases or words that are closely related to the topic and study.

2.      The selections of definitions is closely related to the study even though it is not in the thesis title.

3.      Do not give definitions of words such as dictionaries.

4.      References are not mandatory in this section.

 

Teks Bersih:

Do not forget!

Writing Operational Definitions

1.      Choose phrases or words that are closely related to the topic and study.

2.      The definitions selected is closely related to the study even though it is not stated in the thesis title.

3.      Do not give definitions by word such as dictionaries.

4.      References are not required in this section.

Halaman: 19

 

9. Teks Asal:

Jangan lupa!

Penulisan Organisasi Kajian

1.      Penulisan organisasi kajian tidak boleh sama dengan pengenalan bab.

2.      Jelaskan dengan tepat dan terperinci.

3.      Susunan organisasi seharusnya boleh difahami dengan mudah.

4.      Setiap bab dalam perenggan yang baharu.

Terjemahan Mesin:

Do not forget!

Research Organization Writing

1.      The writing of the study organization cannot be the same as the introduction of the chapter.

2.      Explain accurately and in detail.

3.      The organization of the organization should be easy to understand.

4.      Each chapter in a new paragraph.

Teka Bersih:

Do not forget!

Research Organization Writing

1.      The writing of the study organization cannot be the same as the introduction of the chapter.

2.      Explain accurately and in detail.

3.      The arrangement of the organization should be easy to understand.

4.      Each chapter in a new paragraph.

Halaman: 20

 

 

 

10. Teks Asal:

Jangan lupa!

Penulisan Kesimpulan

1.      Simpulkan bab ini dengan menggunakan ayat yang berbeza dengan pengenalan bab.

2.      Tidak boleh meniru ayat dalam bahagian pengenalan.

3.      Bahagian ini perlu dikupas dengan ringkasi.

4.      Di akhir ayat perlu disertakan apa yang terkandung dalam bab seterusnya.

Terjemahan Mesin:

Do not forget!

Writing Conclusion

1.      Summarize this chapter using different sentences with chapter introduction.

2.      Cannot imitate sentences in the introduction section.

3.      This section should be peeled off briefly.

4.      At the end of the sentence should be included what is contained in the next chapter.

Teks Bersih:

Do not forget!

Writing Conclusion

1.      Summarize this chapter by using different sentences with chapter introduction.

2.      Don’t imitate sentences in the introduction section.

3.      This section should be written briefly.

4.      At the end of the sentence should include the content of the next chapter.

Halaman: 21 

Rujukan: 

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis!. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia















Kedatangan minggu 9: