Monday, January 4, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(9)

 


Teks Asal Video 9a. Keputusan dan perbincangan (Bab 4) – Analisis Bentuk Jadual – 1 #JomTulis Tesis

Okay sekarang kita pergi kepada bab 4. Bab 4 ini sebenarnya bab yang dikatakan bab kajian penulisan awak sendiri. Apa yang telah awak kaji selama bertahun-tahun inilah hasilnya. Dalam bab 4 ini jika dilihat dalam buku Jom Tulis Tesis, kita ada pengenalan, analisis objektif 1, 2, 3, rumusan dan kesimpulan. Kalau kita tengok sekarang, sebagai contoh, kalau kita berbalik kepada kajian kita yang tadi iaitu kajian wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat melayu, 4.1 pengenalan. Seperti biasa pengenalan kita nak memperkenalkan apa yang ada dalam bab ini. Jangan keliru ya. Sebab ada kebiasaan pelajar letak pengenalan dengan ada rujukan sekali. Itu sangat tidak perlu. Pengenalan ini kita hanya nak memperkenalkan apa yang ada dalam bab itu. Jangan letak ada rujukan kerana dah jadi seperti bab 2 iaitu ada sorotan kajian. Pengenalan satu perenggan sahaja. Pengenalan tu 4.1. 4.2 kita dah mula untuk melihat balik kepada objektif kita.

Objektif yang pertama mengenal pasti wacana  tekstur skrip animasi cerita rakyat Melayu. Tajuk kita ini kita ambil pada objektif, jadi kita terus kepada wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat Melayu. Ini tajuk dia. Dalam tajuk ini awak akan letak terus kepada tajuk bukannya ada kata kerja untuk tajuk itu. Sekarang ini apabila awak dah ambil tajuk ini, awak akan menggunakan teori. Teori itu dah ada kita bincang pada bab 3 tadi. Kalau kita nak analisis kita perlu ada teori kerana kita nak berpegang kepada sesuatu. Kalau tak ada teori ibarat kita longgar. Bila kita tak ada huraian teori analisis kita jadi salah. Sebagai contoh kita akan guna teori, iaitu teori analisis wacana yang dicadangkan oleh. Kejap ye contoh saya cuba tunjukkan. Contohnya kita ambil teori analisis wacana oleh Normaliza Abd Rahim (2019). Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019) terbahagi kepada tiga elemen iaitu:

 

Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019)

 

Kandungan

Konteks

Andaian

Tema

Tatabahasa

Pendapat

 

Latar

Perujukan

 

Emosi

persoalan

 

Seterusnya kita pergi terus ke 4.2.1 iaitu kandungan. Kita kena tulis terus apa elemen dekat dalam tajuk. Masukkan lima bukti. Contohnya awak dah ada sistem untuk coding. Awak ambil lebih kurang 30 skrip animasi. Masukkan nombor untuk skrip animasi itu. Contoh jadi sk yang merujuk kepada skrip. Jadi awak akan ada sk satu sampai tiga puluh. Jadi daripada semua contoh itu awak ambil lima sahaja. Yang selebihnya awak masukkan ke dalam lampiran sahaja. Jadi sekarang, contohnya awak letak sk 10, sk 13, sk 20, sk 23. Yang ini awak boleh letakkan sebagai jadual 1: Tema kekeluargaan. Sebab awak sendiri sudah kenal pasti daripada 30 skrip itu akan ada contohnya 5 tema. Daripada tema itu dan tema-tema lain awak dapati skrip yang lima itu nampak menyerlah. Awak ambil skrip 10 dan letak tema apa.  Awak kena pastikan bahawa dari segi macam mana tema kekeluargaan itu ada. Kerana cerita rakyat ini kadang-kadang dari segi kekeluargaan itu macam pipit dan cenderawasih itu ada hubungan. Awak letak dia punya watak misal kata cenderawasih dan anaknya. Sk 13 apa watak yang menunjukkan kekeluargaan tersebut. Kemudian di bawah jadual tersebut awak buat sedikit huraian.

Jadual itu awak huraikan satu persatu dan jelaskan tentang tema kekeluargaan itu. Macam mana yang menunjukkan tema kekeluargaan tersebut. Disebabkan itu awak perlu ambil ayat daripada skrip tersebut. Dan sebut sebagai bukti ayat ini menunjukkan kekeluargaan. Misal kata cenderawasih sudah memberi anaknya makan dengan penuh kasih sayang. Ayat dalam skrip itu menunjukkan tema kekeluargaan. Setelah awak kenal pasti tema itu awak perlu berikan pendapat awak pula. Kenapa awak rasa perkara itu menunjukkan kekeluargaan. Misal kata penghulu dengan anaknya di rumah. Contoh pengail ikan. Pastikan awak sertakan contoh sekali. Awak boleh tulis seperti ini “Hal ini berkemungkinan”. Sebab ini pendapat awak. Jadi gunakan perkataan “Hal ini berkemungkinan burung cenderawasih seekor burung yang sangat penyayang terhadap anaknya. Hal ini kerana, burung cenderawasih sentiasa berada di sisi anaknya”. Huraikan sehingga habis. Dan teruskan dengan jadual yang kedua dengan tema yang seterusnya. Serupa juga awak perlu letakkan huraiai. Huraian itu bukan dalam satu perenggan. Kebiasaannya dalam dua perenggan. Pisahkan supaya tak jadi banyak halaman.

Untuk kandungan sahaja awak akan ada lima jadual untuk tema sahaja. Ini sudah 5 jadual belum lagi masuk yang kedua iaitu ‘konteks’. Jadi untuk 4.2.2 baru masuk konteks.  Seperti biasa mesti huraikan dulu apa itu konteks menurut Normaliza Abd Rahim (2019) apa-apa. Huraikan apa itu konteks. Kemudian barulah awak bahagikan kepada tatabahasa, latar, dan emosi. Jadi menurut teori ini seperti tatabahasa itu. Tatabahasa ini sangat luas. Jadi terpulang kepada pelajar untuk memilih 3 tatabahasa sahaja. Terpulang kepada teks itu. Kalau awak rasa ini banyak atau yang itu banyak terpulang. Di sini nanti awak perlu huraikan apa maksud kandungan menurut teori yang awak pilih. Yang ini, disebabkan elemen konteks ada tiga. Kalau tatabahasa ini sangat luas. Jadi terpulanglah kepada pelajar untuk pilih tiga untuk setiap elemen. Jadi sekarang, kalau awak rasa bahagian elemen itu banyak yang itu lah awak jadikan sebagai kajian. Contohnya latar ini boleh jadi latar masa, tempat, dan masyarakat. Emosi pula boleh jadi emosi positif dan emosi negatif.

Sekarang ini sistem penomboran perlu betul. Jadi 4.2.2.1 akan masuk tatabahasa. Dalam tatabahasa huraikan dahulu apa itu tatabahasa. Menurut siapa-siapa. Akhir ayat itu awak sebutkan balik kajian ini berfokus kepada tiga elemen sahaja. Kemudian baru pecahkan kepada bawah lagi. Contohnya bawah tatabahasa ada tiga point-point kecil. Jika ada subtopik awak perlu huraikan. Dan selesai semua baru masukkan data. Semua jadual dalam tesis perlu ada garisan yang melintang sahaja. Garisan menegak tidak perlu ada. Jadual dan awak huraikan. Tadi jadual dah sampai 5 sekarang mesti jadual 6. Untuk tatabahasa ada tiga, jadi awak boleh ada tiga untuk subtopik. Jadi akan ada tiga jadual. Tiga jadual untuk tatabahasa, tiga untuk jadual  latar iaitu latar masa, tempat, masyarakat. Jadual enam di atas sebagai ayat depan sebelum huraian jadual itu. Kena tulis jadual itu sama ada di bahagian bawah atau di abahagian atas. Disebabkan itulah sistem penomboran untuk bab 4 amat penting. Kena letak jadual dan huraian di bahagian bawah.

Jadi, perlu menggunakan elemen pertama dan elemen kedua Teori Analisis Wacana. Objektif ketiga pula pakai teori lain iaitu Teori Andaian. Jadi sekarang ini, habis je kandungan dah siap, bermakna konteks dah siap. Maka siaplah objektif 1. Setelah itu perlu letak rumusan objektif 1. Rumusan kandungan dan juga konteks. Rumusan perlu dalam satu perenggan. Perlu disokong kajian daripada dalam bab 2. Kemudian kita kena sokong dengan teori. Misal kata disokong dengan Teori Analisis Wacana oleh Normaliza Abd Rahim. Misalnya kajian ini selari atau hampir sama dengan Teori Analisis Wacana. Perkataan-perkataan ini anda perlu pilih dan mesti bersesuaian dengan Teori Analisis Wacana itu. Tetapi perlu ingat sokongan kajian, perlulah kajian daripada jumlah lima tahun yang lepas yang terkini sahaja. Pastikan lima tahun sahaja. Kalau sekaranga 2020, jadi tahun terkini ialah lima tahun kebelakang bermakna habis sehingga 2016 sahaja. Kajian wacana selalunya banyak dilakukan sejak dahulu lagi. Kita perlu ambil yang terkini supaya kajian kita lebih berkualiti.

Itu baru rumusan objektif 1. Belum lagi objektif 2. Jadi maknanya dekat sini kesan. Jangan tulis analisis. Ayat yang awak dapat daripada atas itu. Kemudian barulah awak letak andaian dan huraikan sedikit apa maksud andaian menurut siapa-siapa. Kemudian dah masuk andaian itu barulah kita nak masuk pendapat. Ini ialah sub-topik untuk pendapat. Jadi huraikan dahulu. Menurut Normaliza Abd Rahim pendapat itu ialah. Pendapat itu apa dia. Setelah itu barulah ada jadual ini. Setiap satu itu awak boleh beri dia punya bukti daripada perbualan kanak-kanak itu tadi. Di sini juga awak perlu pakai sistem coding bahasa. Ini bukan sistem computer science. Sekarang kita perlu ambil sampel kerana sekarang dah sampai bahagian kita perlu temu bual. Macam tadi awak perlu buat keputusan sendiri coding awak nak jadi banyak mana. Semua data-data yang diperoleh ini perlu diletakkan dekat belakang dekat lampiran. Ada ayat yang tidak menunjukkan perujukan, persoalan, dan sebagainya. Jadi awak perlu pilih yang mana sesuai sahaja. Di akhirnya juga jangan lupa yang kita perlu letak rumusan. Rumuskan balik tentang dapatan daripada objektif dua. Dan ingat rumusan itu perlu disokong dengan kajian lima tahun ke belakang sahaja. Kemudian sokong dengan teori. Perkara itu mesti ada. Daripada keputusan kajian kita akan sokong dengan teori. Akhirnya ialah 4.4 barulah kesimpulan. Dalam kesimpulan saya jelaskan lagi sekali. Ayat akhir perlu ceritakan apa yang ada dalam bab seterusnya. Supaya ada kesinambungan dalam bab 4 dan bab 5. Ayat akhir bab seterusnya bla...bla...bla... Yang ini tentang rumusan habis daripada huraian rumusan. Ada pensyarah yang tidak mahu letak rumusan di akhir setelah kita analisis. Tiap-tiap huraian perlu disokong. Bagi saya muda sahaja. Apa yang kita rumuskan kita perlu ulang dan kita sokong. Sama juga kalau kita letak dalam tu. Kadang-kadang saya dapai ada pelajar yang dia memang sokong setiap kali dia hurai. Hurai tentang pendapat misalnya dia akan sokong dengan teori sentiasa. Saya tengok ayat dia sama dan apa yang disokong pun orang yang sama. Benda itu seolah-olah macam tak ada usaha dia untuk buat ayat yang berbeza. Jadi pastikan di sini ayat mestilah berbeza dengan ayat di atas. Yang ini penting untuk rumuskan keputusan kajian yang telah kita peroleh. Untuk bab 4 ini oleh kerana kita ada dua objektif. Ingat ye bab 4 ini kita punya dan kita yang analisis. Kita memang berbeza dengan orang lain. Ini la usaha kita untuk temu bual orang. Kita tunggu luar pagar. Walaupun kita sebenarnya kena ambil kebenaran. Ada masa kita salah bawa surat kebenaran. Kita kena bertabah jadi penyelidik ini. Contohnya daripada objektif 1 ini 40 halaman untuk halaman untuk objektif 1 sahaja. Master 80. Phd 120. Setiap halaman ini perlulah seimbang. Awak perlu seimbang untuk setiap objektif bagi menyediakan dapatan. Misal kata jumlah 60 muka surat. Jadi mesti seimbang jumlah setiap muka surat untuk setiap objektif. Jadi janganlah tiba-tiba objektif ketiga jadi kurang muka surat. Biasanya objektif ketiga itu penting. Kalau nak lari sikit pun boleh la. Misalnya objektif 1 41 muka surat, objektif 2 43 muka surat. Objektif 3 pula terlebih jadi 43 muka surat. Kalau macam itu bolehlah. Kalau tak seimbang jauh sangat baik tak perlu ada objektif banyak-banyak. Kalau macam tu tak tahu dah la saya nak kata apa. Baik awak buat universiti sendiri je kalau tak nak dengar arahan. Ingat ye bab 4 ini kita punya. Dalam setiap tesis perlu ada penanda wacana. Kalau tidak ada tak jadilah penulisan akademik. Penanda wacana kalau tengok buku Jom Tulis Tesis ada beberapa penanda wacana yang telah saya senaraikan. Awak boleh rujuk. Pelajar suka betul penanda wacana oleh itu. Oleh itu la pelajar suka guna setiap kali buat penulisan. Tak faham betul saya. Ada beratus ratus penanda wacana dalam ni. Gunakanlah sebaiknya. Bila kita baca tesis tu alah sejuknya hati bila baca tesis ini. Jadi gunakan penanda wacana. Tetapi ada masalah pula. Ada pelajar ini tesis ni saya baca. Memang dia pakai penanda wacana tu memang sangat bagus. Tak tahu la mungkin ambil daripada buku saya ini. Tetapi bila kita tengok mesti tak jadi. Sebab apa. Sebab tak kena dengan ayat. Memang perkataan itu memang tidak pernah didengar oleh masyarakat. Contohnya, penanda wacana namun demikian suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan ialah bla... bla... blaa. Itu untuk ayat pertama okaylah tu. Tiba-tiba ayat seterusnya dah tak betul dah. Apa benda yang dibuat olehnya. Tak kena dengan pemilihan penanda wacana itu. Maka adalah wajar untuk pelajar menggunakan penanda wacana yang betul. Dan pelbagaikan. Janganlah asyik gunakan penanda wacana oleh itu sampai la akhir bab tesis. Peringatan kepada pelajar la ni. Jadi saya rasa bab 4 ini dah okay jadi jika saya dah terangkan dengan jelas ini. Penggunaan jadual-jadual ini ingat ye. Kalau boleh jangan buat salah dekat jadual. Jangan tulis jadual 4.1 jadual 4.2, benda ni boleh tak ada masalah tetapi pada saya baik awak tulis jadual 1 dan seterusnya. Tetapi terpulanglah kepada awak dan pensyarah. Tapi bila awak buat macam itu. Memang pensyarah akan setuju, penyelia awak akan setuju, tetapi  pemeriksa yang baca tesis awak adalah orang yang berbeza. Itu yang dikatakan sekolah yang berlainan. Bila school of thought itu berbeza, maka cara setiap pensyarah itu berlainan. Pelajar begini begitu begini dan sebagainya. Jadinya terpulang. Yang penting apabila kita buat, awak kena pastikan benda itu mudah untuk kita baca dan mudah untuk pemeriksa juga untuk baca. Jangan buat kerja susah kalau tak lambat lagilah kita bergraduat untuk akan datang. Seboleh-bolehnya jangan terlalu lama buat tesis. Kerana bila terlalu lama kita akan rasa sangsi. Betul ke yang saya buat selama ini. Ke saya pura-pura berangan atau pura-pura pandai. Saya rasa ini sahaja untuk bab 4 ye.

 

Original Text Video 9a. Results and discussion (Chapter 4) - Table Shape Analysis - 1 #JomTulis Tesis

Okay now we go to chapter 4. This chapter 4 is actually the chapter that is said to be your own writing study chapter. What you have studied over the years is the result. In this chapter 4 if seen in the book Let's Write a Thesis, we have an introduction, objective analysis 1, 2, 3, summary and conclusion. If we look now, for example, if we return to our earlier study of textual discourse study animation script Malay folklore, the introduction 4.1. As usual our introduction wants to introduce what is in this chapter. Don't get me wrong. Because there is a habit of students to place an introduction with a reference once. That is very unnecessary. This introduction we just want to introduce what is in the chapter. Do not put a reference because it has become like chapter 2 that there is a study highlight. Introduction to one paragraph only. Introduction 4.1. 4.2 we have begun to look back on our objectives.

The first objective of identifying the passage texture animation script Malay folklore. The title of this we take on objectives, so we continue to textual discourse animation script Malay folklore. This is his title. In this title you will put directly to the title instead of a verb for that title. Now that you have taken this title, you will use theory. We have already discussed that theory in chapter 3 earlier. If we want analysis we need to have a theory because we want to stick to something. If there is no theory it is like we are loose. If we do not have a description of the theory of analysis we become wrong. For example we will use theory, which is the theory of discourse analysis proposed by. Wait a second I try to show. For example we take the theory of discourse analysis by Normaliza Abd Rahim (2019). Normaliza Abd Rahim's Discourse Analysis Theory (2019) is divided into three elements, namely:

 

Theory of Discourse Analysis Normaliza Abd Rahim (2019)

 

 

Content

Contect

Assumption

Themes

Grammar

Opinion

 

Background

Reference

 

Emotions

Questions

 

Next we go straight to 4.2.1 which is content. We have to write down what elements are close in the title. Enter five proofs. For example, you already have a system for coding. You took about 30 animated scripts. Enter the number for the animated script. An example is sk which refers to a script. So you will have one to thirty sk. So from all those examples you take only five. The rest you put in the appendix only. So now, for example you put sk 10, sk 13, sk 20, sk 23. This you can put as table 1: Family theme. Because you yourself have identified from the 30 scripts there will be for example 5 themes. From that theme and other themes you find that the five scripts seem to stand out. You take script 10 and put what theme. You have to make sure that in terms of what the family theme is. Because this folklore sometimes in terms of family is like a sparrow and the paradise has a connection. You put him has a character like the word paradise and his son. Sk 13 what character shows the family. Then under the table you make a little description. You explain the table one by one and explain about the family theme. How does that show the family theme. Because of that you need to take a sentence from the script. And mention as proof this verse shows kinship. For example, the word paradise has fed its children lovingly. The sentence in the script shows the family theme. Once you have identified the theme you need to give your opinion. Why do you think that shows family. For example, the chief said with his son at home. Examples of fish anglers. Make sure you include an example once. You can write something like this "This is possible". Because this is your opinion. So use the words “It is possible that the bird of paradise is a bird that is very loving to its young. This is because, the bird of paradise is always by his side ”. Explain until finished. And move on to the second table with the next theme. Similarly, you need to put huraiai. The description is not in one paragraph. Usually in two paragraphs. Separate so that there are not too many pages.

For content only you will have five tables for themes only. These are 5 tables not yet entered the second one which is ‘context’. So for 4.2.2 just got into context. As usual, we must first explain what the context is according to Normaliza Abd Rahim (2019). Describe what the context is. Then you divide it into grammar, background, and emotion. So according to this theory it is like that grammar. This grammar is very broad. So it is up to the students to choose 3 grammar only. Depends on the text. If you think this is a lot or that much depends. Here later you need to explain what the content means according to the theory you choose. There are three elements of context. If this grammar is very broad. So it is up to the students to choose three for each element. So now, if you feel that part of the element is a lot that is what you make as a study. For example, this background can be the background of time, place, and society. Emotions can be positive emotions and negative emotions.

Now this numbering system needs to be correct. So 4.2.2.1 will enter grammar. In grammar first describe what grammar is. According to anyone. At the end of the sentence you mention that this study focuses on three elements only. Then just break it down again. For example, under grammar there are three small points. If there is a subtopic you need to elaborate. And all is done just enter the data. All tables in the thesis should have horizontal lines only. Vertical lines need not exist. Schedule and you describe. Earlier the table has reached 5 now must be table 6. For grammar there are three, so you can have three for subtopics. So there will be three tables. Three tables for grammar, three for background tables i.e. time, place, community background. Table six above as the next sentence before the description of the table. The table must be written either at the bottom or at the top. That is why the numbering system for chapter 4 is very important. Have a table and description at the bottom.

So, it is necessary to use the first element and the second element of Discourse Analysis Theory. The third objective is to apply another theory which is Assumption Theory. So now, the content is ready, meaning the context is ready. Then prepare objective 1. After that you need to put the summary of objective 1. Summary of content and also context. The summary should be in one paragraph. Need to support the study from in chapter 2. Then we have to support with theory. For example, the word is supported by the Theory of Discourse Analysis by Normaliza Abd Rahim. For example this study is parallel or almost identical to the Theory of Discourse Analysis. These words you have to choose and must correspond to the Theory of Discourse Analysis. But keep in mind the support of the study, it is necessary to study from the total of the last five years only the latest. Make sure only five years. If now 2020, then the latest year is the last five years means it will end until 2016 only. Discourse studies are often done long ago. We need to take the latest so that our research is of better quality.

That's just a summary of objective 1. Not to mention objective 2. So the meaning near here is the effect. Do not write analysis. The sentence you got from above. Then you put the assumptions and explain a little what the assumptions mean according to who. Then we make that assumption and then we want to enter an opinion. This is a sub-topic for opinions. So explain first. According to Normaliza Abd Rahim, that opinion is. That opinion is what he is. Only then will there be this schedule. Each one you can give him has evidence from the child's conversation just now. Here too you need to use a language coding system. This is not a computer science system. Now we need to take a sample because now it has reached the part we need to interview. Like before, you have to decide for yourself how much coding you want. All of the data obtained should be placed near the back near the attachment. There are verses that do not show references, questions, and so on. So you have to choose which one is right. In the end also do not forget that we need to put a conclusion. Summarize the findings from objective two. And remember that conclusion should be supported by a study five years back only. Then support with theory. That thing must be there. From the results of the study we will support with theory. Finally, 4.4 is the conclusion. In conclusion I explain again. The final sentence should tell what is in the next chapter. So that there is continuity in chapter 4 and chapter 5. The last sentence of the next chapter blah ... blah ... blah ... This one is about the exhaustion from the summary description. There are lecturers who do not want to put a conclusion at the end after we analyze. Every description should be supported. For me young only. What we formulate we need to repeat and we support. It's the same if we put it in there. Sometimes I find a student that he does support every time he describes. Explain the opinion for example he will always support the theory. I see the sentence he is the same and what the same person supports is the same. The thing seemed like there was no effort on his part to make a different sentence. So make sure here the sentence must be different from the sentence above. This is important to summarize the results of the study we have obtained. For chapter 4 this is because we have two objectives. Remember ye chapter 4 we have and we are the ones analyzing. We are different from everyone else. This is our effort to interview people. We waited outside the fence. Although we actually have to take the truth. There are times when we are wrong. a letter of permission. We have to persevere as this researcher. For example from objective 1 this is 40 pages for page for objective 1 only. Master 80. Phd 120. Each of these pages should be balanced. You need to be balanced for each objective to provide findings. For example, say a total of 60 pages. So the number of pages per page for each objective must be balanced. So do not suddenly the third objective becomes less pages. Usually the third objective is important. If you want to run a little, you can. For example objective 1 41 pages, objective 2 43 pages. Objective 3 is more than 43 pages. If so, that's fine. If the imbalance is very good, there is no need for many objectives. If that's the case, I don't know what I want to say. You better make your own university if you don't want to listen to instructions. Remember this chapter 4 we have. In each thesis there must be a discourse marker. If there is none, it will not be academic writing. Discourse markers if you look at the book Let's Write a Thesis there are some discourse markers that I have listed. You can refer. Students really like discourse markers therefore. Therefore, students like to use it every time they write. I don't really understand. There are hundreds of discourse markers in this. Use it wisely. When we read the thesis, it is cool to read this thesis. So use discourse markers. But there is a problem. There is this student I read this thesis. Indeed, he uses the discourse marker which is very good. I don't know if he might take it from my book. But when we look, it must not be. Why. Because it does not fit with the sentence. Indeed, the word has never been heard by the community. For example, discourse markers however such a fact that can not be ignored is blah ... blah ... blah. That for the first verse is okay. Suddenly the next sentence is incorrect. What a thing he made. It has nothing to do with the selection of the discourse marker. It is therefore appropriate for students to use the correct discourse markers. And diversify. Do not keep using discourse markers therefore until the end of the thesis chapter. A reminder to this student. So I think this chapter 4 is okay so if I have explained this clearly. The use of these tables remember ye. If possible do not make a mistake near the schedule. Do not write table 4.1 table 4.2, this thing can be no problem but I think you should write table 1 and so on. But it is up to you and the lecturer. But when you do that. Indeed the lecturer will agree, your supervisor will agree, but the examiner who read your thesis is a different person. That's what different schools say. If the school of thought is different, then the way each lecturer is different. Students like this so and so. So it depends. The important thing is when we do, you have to make sure it is easy for us to read and easy for the examiner to read as well. Do not do hard work if it is not too late we will graduate for the future. If possible, do not take too long to write a thesis. Because if it takes too long we will feel suspicious. That's exactly what I did all this time. To me pretending to be chestnuts or pretending to be clever. I think this is only for chapter 4.



Pautan video:

https://www.youtube.com/watch?v=WkDMTy6FJqA

Bukti subscribe:










Rujukan:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis!. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia






















Kehadiran minggu 11:



BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(8)

 

8. Metodologi (Bab 3) #JomTulisTesis

Okey, kita dah masuk ke bab 3 ye. Bab 3 ini bab metodologi. Metodologi ini memang kita bila salah huraian. Kalau salah huraian memang akan salah semuanya. Jadi kalau kita lihat dalam bab 3 . okey, kita ada banyak subtopik. Tujuannya, supaya kita sendiri faham dan pemeriksa pun faham, orang lain yang dimana-mana sahaja berasa dalam Malaysia, luar negara bila baca pun faham kerana kita huraikan setiap cara kita menjalankan kajian. Itulah namanya metodologi . Jadi di sini kita lihat, kita ada banyak subtopik di sini. Satu pengenalan, reka bentuk kajian, kaedah kajian terbahagi kepada sampel, jika perlulah maknanya kalua ada kajian kita menggunakan sampel dan juga lokasi kalau kita menggunakan responden untuk dekat sekolah ke di mana-mana lah, orang kampung ke. Kemudian kita ada bahan, instrument kajian, prosedur, kerangka teori, kerangka konseptual dan juga kesimpulan. Okey seperti biasa pengenalan kita tadi dalam satu perenggan. Itu tiada masalah iaitu 3.1 pengenalan. Kemudian, kita ada reka bentuk. Dalam reka bentuk huraian itu, dalam pendek je sebenarnya dalam satu perenggan. Kita jangan keliru ya, kita Cuma dalam reka bentuk ini kita hanya terangkan adakah kita menggunakan kaedah kualitatif atau kuantitatif. Okey itu kalau kita gunakan kedua-duanya kita jelaskan. Okey, jadi kalau misalnya awak nak buat rujukan sedikit dekat sini menurut siapa-siapa tapi adalah wajar untuk tidak beri definisi. Nak buat apa kita bagi definisi kuantitatif atau kualitatif. Nak buat apa! Tak perlu beri ini. Cuma kita berikan bahawa bab 3 ini huraian tentang kajian kita yang kajian kita hendak jalankan. Jadi dalam satu perenggan cerita pasal kaulitatif atau kuantitatif atau kedua-duanya. Kemudian kita masuk ke 3.3 baru kaedah kajian. Kaedah kajian ini itulah yang kita hendak jalankan kajian ini . apa kaedah yang kita gunakan. Jadi kalau disini kita gunakan sampel. Jadi letak lah kita akan letak siapa. Okay contoh sampel kajian saya menggunakan 20 orang pelajar. Jadi sekarang ini saya perlu pastikan bahawa saya kena huraikan dengan terperinci iaitu pelajar sekolah rendah, lelaki berapa, perempuan berapa. Umur 9 tahun. Kena spesifik ya. Yang lelaki dan perempuan perlu berapa lelaki, berapa perempuan. Kita dah cakap sekolah rendah. Kemudian ada satu lagi, subtopik iaitu lokasi. Lokasi ini kena letaklah. Contoh, Sekolah Kebangsaan Serdang. Masalahnya sekarang saya tahu sekolah tu di mana tetapi pemeriksa tak tahu. Pemeriksa mungkin tinggal di negeri lain jadi dia tak tahu kat mana. Mungkin kita akan letak koordinat dan lebih bagus letak peta. Peta daripada Google Maps daripada yang jelas menunjukkan lokasi sekolah ini daripada jalan besar …ohh sekolahnya disini. Dan juga awak akan tahu lah sekolah ini luar bandar ataupun bandar. Jadi kena jelas terperinci itu yang saya kata dalam Metodologi kena terperinci. Jadi ada lokasi. Kemudian kita ada bahan. Okay tadi kita punya kajian ini tentang Wacana Tekstual Skrip Animasi sekarang ini saya ada sampel, saya ada lokasi kajian ini. Sampel itu kita ambil pelajar sekolah untuk kita temubual untuk skrip animasi. Saya juga ada bahan ataupun instrumen yang saya gunakan. Jadi sekarang cerita tentang bahan ini, cerita tetang animasi cerita rakyat terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang ditulis oleh Normaliza Abd Rahim pada tahun ini. Animasi cerita rakyat ini saya yang tulisnya dan lagu, lirik lagu, skrip semua saya yang buat dan diterbitkan oleh Dewan bahasa dan pustaka. Dan kalau nak tengok boleh tengok di Google Store iaitu 33 buah cerita dan 33 buah lagu. Ini promosi tiba-tiba. Okay sekarang, ini boleh siapa-siapa yang nak tunjuk pada anak sedara, atau jiran anak saudara, atau jiran punya, jiran punya anak saudara ataupun anak dia, cucu dia juga boleh. Murah je sebenarnya kita jual dan semua itu animasi  saya buat. Memang saya buat dan DBP yang terbitkan. Maknanya memang bahasanya bagus, cerita rakyat ialah cerita rakyat melayu kita turun temurun. Boleh tengok di Google Store. Di Apple tiada. Jadi sekarang bahan ini tadi akan letak synopsis. Sinopsis cerita rakyat. Contohnya tajuk cerita rakyat nombor satu iaitu Cenderawasih. Contoh ya, saya letak sinopsis di sini. Saya perlu letak sinopsis, sebab sekarang kita perlu ingat, kita tahu cerita ini, tetapi pemeriksa tak tahu. Orang yang nak baca tesis kita tak tahu. Jadi kita letaklah sinopsis, kalau misalnya cerita ni saya ambil 20 cerita rakyat. Letak 20 sinopsis cerita dalam ni. Mesti letak dan perlu letak. Kemudian kita pergi ke prosedur. Jadi prosedur kita ini, kita kena letak  kekadang ada Terpulang kepada pelajar dan juga penyelia Ya ada prosedur yang dia letak dalam bentuk point 1, 2, 3, 4, 5 sampai 10 ada yang letak dalam bentuk perenggan bermakna kalau ada lima prosedur dia letak lima perenggan boleh tak ada masalah. Asalkan kita tahu bahawa prosedur pertama ada kaitan dengan prosedur kedua ada kaitan dengan ketiga, keempat adalah berkaitan Janganlah nombor satu awak kata awak ambil apa nama ni awak panggil pelajar ataupun eh tadi nak ikut obejktif satu dia kenal pasti skrip wacana tekstual. Awak ambil skrip animasi tersebut kemudian awak analisis analisis dengan menggunakan ni ni ni ni tiba-tiba, prosedur kedua awak dah panggil pelajar untuk untuk beri pendapat bilanya panggil budak tu membaca skrip tu bila pula tu macam seolah langkah itu  prosedur dah melompat-lompat jadi salah. Jadi pastikan ini terpulang bentuk point atau bentuk perenggan tetapi perenggan. Tetapi pastikan ia mengikut macam mana awak jalankan kajian. Itu penting, langkah bagaimana jalankan kajian tu Awak je yang tahu orang lain semua tak tahu jadi kena langkah satu satu Okey balik kepada 3.5 merupakan analisis. Analisis ini penting ya Sebab sekarang ini kita ada dua objektif jadi awak Huraikan mengikut objektif pun boleh jadi huraikan analisis pertama pertama apa digunakan dengan cara begini Jadi di sinilah awak akan letak yang awak buat coding tadi Ingat tak coding yang saya cerita kat dalam dekat dalam bab 4 tadi macam contoh saya okey. Contohnya, awak dah buat coding SK1 hingga SK30 merupakan skrip lah. Skrip 1 hingga 30. S1 hingga S30 ialah sampel. Jadi itu, analisis ini awak kena jelaskan dan huraian tadi jelas itu SK ini biasa dia kadang-kadang dia akan buat dalam bentuk jadual iaitu dalam maksudnya sini SK maknanya ni skrip Okey bermakna SK1 maknanya skrip satu sampel. Tadi awak nak pakai sampel Satu bermakna sampel satu ini dia punya kotak Nanti huraian awak ceritalah SK merujuk kepada apa-apa dia hurai, hurai, hurai, hurai sebab ini coding ni penting sebab dalam data kalau tak ada coding-coding kita nak letak ni kita tak faham takkanlah kita nak cari kali nak taip skrip 1, skrip 2, skrip 3. Tak boleh lah macam tu kan dan Ada juga yang ni pula kalau awak dah ada yang ini kena ada pula satu lagi jadual yang menunjukkan SK1 maknanya cerita apa Cenderawasih okey SK2 cerita apa Okey burung pipit contoh dia. ini tajuk tajuk daripada skrip skrip yang awak dapati daripada cerita animasi itu tadi kena letak ni lepastu hurai, hurai kemudian bawah tu Barulah awak ceritakan macam mana awak analisis data tersebut berikan contoh macam mana awak nak analisis jadi yang ini kadang-kadang pelajar pandai dia tengok Bab 4 Okey macam mana dia bawa empat-empat tu sikit letak dekat sini contoh analisis supaya pemeriksa faham “Oh.. begini cara dianalisis rupanya untuk objektif satu”. “Oh begini cara dianalisis untuk objektif dua” asingkan cara awak nak huraian tentang analisis objektif satu dengan objektif dua dan objektif ketiga di situlah baharu pemeriksa faham cara analisis data ini buat macam mana. nanti kita ada 3.4  kerangka teori jadi kerangka teori ini pada 3.4 Okey kerangka teori. Sudah ini barulah bawah ini Huraikan tentang teori rajah 1 di atas da..daa…daaa…daaaa dan dalam inilah awak Huraikan satu persatu ni huraian-huraian ni tentang teori Normaliza Abd Rahim Ini yang ini sahaja lebih kurang 2 hingga 3 halaman sebab ini penting kerana huraian tentang teori ini penting kerana macam saya katakan sebelum ini bahawa kita menganalisisi data kita jalankan kajian mesti berpaksikan teori tak ada teori Memang payah nak jalan Jadi takkan kita nak pakai analisis je. ada juga saya dapati bila saya jadi pemeriksa Viva ada juga pelajar yang bila dia bentang-bentang memang terkejutlah, mata saya terbuntang sekejap ternganga sekejap sebab kata “Oh tiada teori yang tidak digunakan” Oh letih masa tu memang terkejut memang tak tahu apa nak buat macam mana boleh analisis data tiada teori. Dia kata “saya rasa” ini semua main saya rasa dia ni memang tak kemanalah rasalah sendiri. Jadi sekarang dia rajah satu huraikan semuanya tiap-tiap satu ini tapi ingat huraian tentang teori jangan salin bulat-bulat. Macam contohnya teori saya ada dalam buku saya ini Kajian Wacana Strategi Komunikasi Teori Dan Aplikasi. Ada dalam buku teori itu, ada jugaklah budak pergi salin bulat-bulat. Dia ingatkan kita ni tak tengok ke. Saya rajin membaca ya. Jadi jangan. Ubah ayat itu, orang kata kena parafrasa ayat-ayat itu jadi tapi kena sebutlah menurut Normaliza Abd Rahim (2019) kandungan bla bla bla bla bla bla jadi ceritakan ceritakan tentang teori dan juga dalam teori ini boleh juga cerita tentang teori analisis wacana Normaliza Abdul Rahim merujuk kepada teori yang dicadangkan oleh siapa siapa siapa sebelum ini memperbaiki teori yang terdahulu sebab teori yang lama semua yang didapati 1980, 1977 ada yang terlalu lama sedangkan kita perlu tahu pada zaman dahulu tu kita manusia pun berbeza, Kita dah digital sekarang manusia dia lebih banyak bercakap dah berani bercakap secara maya dan juga sebenarnya itu memang boleh buat kajian banyak ya. Bila bercakap sekarang kanak-kanak kecil kita tanya satu dia jawab 46 jadi dulu memang zaman dulu memang orang tua-tua cakap itu tanya dia satu soalan dijawab 10 tapi sekarang zaman 2020 kita tanya satu soalan dijawab 47 jawapan memang kita nak dengar sampai kata-kata stop dia tak berhenti-berhenti bagi jawapan siap kita pergi supermarket beli barang tak habis lagi bagi jawapan.Itu kanak-kanak sekarang,  Sebab itu kita tidak bolehlah pakai yang lama kerana kadang-kadang tidak relevan dengan keadaan sekarang ini. Tambahan pula jika kita nak buat kajian tentang interaksi tentang unjaran tentang penulisan berbeza dulu punya tahun 6 dia punya tatabahasa dan berbeza dengan sekarang yang tahun 6 yang nak dekat sama macam kita di tingkatan 5, dia jadi sangat berbeza Sebab itulah kita kalau jumpa teori yang baharu kita pakai yang baru sebab orang yang membuat kajian ini yang melahirkan teori ini telah melakukan beratus-ratus kajian Sebelum dia dapat satu kajian ini. Seperti juga Teori Analisis Wacana Normaliza Abdul Rahim dia ni dah buat kerja nak dekat beratus kali baru dapat teori ini Itu pun jenuh bertukar-tukar cuba ni lagi cuba eksperimen ini lagi eksperimen itu tak jadi tak jadi. Akhirnya dia dapat satu yang boleh sesuai dengan keadaan zaman digital kita sekarang ini. Okey  kita ada 3.5 kerangka konseptual jadi kerangka konseptual ini mengikut  penyelia masing-masing lah sebab ada penyelia yang mengatakan kerangka konseptual tu seperti tatacara ada yang mengatakan ini bukan kerangka konseptual mana mana. Ini saya dan jelaskan dalam buku ini sebenarnya semua ini tertakluk kepada penyelia dari Universiti.  Dia cuma panduan je buku ni saya tak suruh pun beli. Tapi kalau nak carilah ada dekat shopee pun ada jual saya pun terkejut UPM jual. Dia kata di Shopee pun boleh beli. Okey ni sekarang  ini kalau kita lihat contoh yang saya nak tunjukkan tentang kerangka konseptual. Ini menunjukkan kerangka konseptual ini cara saya yang saya rasa saya katakan tadi Mungkin penyelesaian berbeza dia penyelia akan kata “Eh ni bukan kerangka konseptual ini macam tatacara” , ini ada yang kata itu ada yang kata “ohh inilah cara lain” tak apa jangan bimbang jangan gusar pelajar ya ikut sahaja cakap penyelia masing-masing ingat yang ini panduan saya nak ajar ni pun cara saya nak bagi supaya awak dapat bayangkan “Oh ini cara dia” tapi bila awak buat mungkin lain tidak mengapa tak ada masalah. Bila kerangka konseptual tu ada dia letak dalam satu halaman bila kerangka konseptual ada kita lihat sekali sedangkan awak dah hurai semua ni dalam bab 3 tapi bila sekali saya tengok baru saya faham alur dia tu “Oh gunakan ini instrument” “Oh bahan dia ini nak” jadi kita dapat lihat lah dengan lebih jelas dekat sini Kalau saya nak terperinci saya patah balik tengok dia punya huraian bagi tiap-tiap satu satu begitu. Bagi saya Itulah kerangka konseptual jadi bagi pelajar terpulanglah macam mana tapi ini bagi saya ini jelas Okey kalau tengok bahan okey nak tengok lebih terperinci tengok dekat dalam bab 3. Jadi ini diletakkan di akhir Jadi yang ini 3.5 ini tidak perlu huraian langsung tak perlu huraian kerana huraian sudah pun dibuat letak je kat atas ni satu halaman memang habis. Kemudian 3.6 terus masuk kesimpulan jadi dalam kesimpulan ini macam biasa awak simpulkan dalam satu perenggan ingat ya macam saya katakan tadi semua bab ada kesimpulan kecuali bab  5 semua bab ada pengenalan, kecuali semua eh takda pengecualian. jadi kena ada siapa-siapa pun dalam tu memang Huraikan apa dalam tu. Okey untuk bab 3 biasa dia tanya “ Prof beberapa halaman ya bab 3”. Jadi bab 3 ni kita sebenarnya tak,  Sebab kita cuma ada benda-benda semua huraian yang kita guna ya Jadi tak perlu banyak Bukanlah sampai 40 halaman. Okey dalam ni pun dia ada nyatakan biasanya yang ini saya, saya kata tak perlu banyak 10 hingga 12 macam tu jangan sampai 20 halaman kalau 20 halaman bendalah awak nak buat. Mungkin yang banyak tu di sini sinopsis cerita , mungkin yang itu yang banyak. Tetapi yang lain-lain itu semua kita jelaskan. Macam kita cerita pasal sampel okey ini dia, okey bahan ini dia la kalau contoh kita Buat kajian tentang Instagram contoh dia kan. Jadi kita letak bahan kita boleh screencapture satu contoh letak dekat situ. Okey contoh yang Instagram itulah. kita boleh letak kat situ tapi ini tak perlulah sebab kita ada sinopsis sikit bagi 20 cerita  itu kita itu jadi lebih panjang dapatlah lebih kurang 10 hingga 12 halaman. Sebab ini bukan bab analisis ini bab cara kita menjalankan kajian Okey selain daripada itu, saya rasa untuk bab 3 ini kalau lihat semua saya dah jelaskan dengan terperinci dan juga huraian bagi setiap satu tu kena panjang ya sampai lokasi, bahan kena panjang. Kadang-kadang ada juga pelajar yang letak kata rintis contoh-contohnya dalam prosedur tentang rintis yang kajian rintis. Boleh juga sebab kita nak dimaklumkan bahawa kajian rintis dijalankan kadang-kadang dia letak bab 3. Okey, boleh juga nak diletakkan di situ supaya kadang-kadang yelah kajian rintis melibatkan soal selidik sebagai data rintis. Banyak kali round pun belum dapat yang betul lagi. Sehingga soal selidik itu betul-betul sempurna. Jadi itu boleh dijelaskan, tetapi jika tidak melibatkan soalan tidak mengapa. Contohnya, dalam bahan ini kajian ini melibatkan skrip kan. Jadi kalau melibatkan soalan temu bual. Maknanya, di sini kena ada satu lagi iaitu 3.3.4 instrumen sebab ini tadi tidak pakai ya. Kalau melibatkan soal selidik jadi itulah instrument. Kena huraikan instrument apa, soal selidik, jadi dalam soal selidik ini biasanya akan letak sahajalah di lampiran. Boleh juga. Tetapi jelaskan apa yang ada. Okey, bahagian A ini mempunyai apa dia, bahagian B apa dia. Bahagian C apa dia. Okay ini 3.3.4.1. selepas itu, awak juga perlu ada soalan temu bual. Boleh kalau awak hendak letakkan kajian rintis. Jadi adalah semua semuannya disini. Itu kalau anda pakai instrument, kalau tiada tak perlu. Jadi sekarang kena ada. Jadi misalnya, soal selidik itu tidak mahu letak disini. Boleh letak dalam lampiran. Soalan temu bual boleh letak sebab tak banyak soalan. Jadi biasanya, kajian yang kita jalankan perlu, adalah trianglelation. Maknanya sekarang pada bahagian ini kita ada temu bual, mungkin lagi satu ada buat pemerhatian, ialah kalau hendak jumpa pelajar itu. Dia kena ada pemerhatian. Pastikan bahawa pemerhatian itu jelaskan dengan pelajar macam mana cara dia. Adakah awak pasang video letak ditepi, awak perhatikan dia temu bual antara awak dengan pelajar itu, atau dua orang pelajar di hadapan. Awak kena ceritakan. Ceritakan cara-cara itu di sini. Cara pemerhatian itu dijalankan. Selepas itu, semasa prosedur itu, jelaskan step by step daripada mula sampai habis. Kalau nak asingkan ikut objektif pun tidak mengapa. Sebab objektif awak tadi berbeza dengan objrktif kedua. Okey boleh faham tak?. Saya ulang balik, kita ada pengenalan, reka bentuk. kita ada pengenalan reka bentuk, kaedah, lokasi, bahan atau instrumen ini memang adanya di sini saya tertinggal. Jadi kita ada bahan kita jelaskan bahan. Kalau kita datang sana Lepas itu kita asingkan dengan instrumen yang digunakan. Jadi kalau ada kedua-duanya letak sekali tapi pastikan penomboran itu berbeza dan prosedur, analisis dan kemudian kita ada kerangka teori dan kerangka konseptual dan akhirnya kesimpulan. Jadi, dalam akhir bab ini lebih kurang 10 hingga 12 muka surat paling banyak 15. Jadi biasanya jarang pelajar buat sampai 15 halaman sebab tiada apa yang kita boleh jelaskan dengan panjang lebar. Jadi ingat bab 3 in sangat penting. Bab 3 ini untuk kajian kita. Makna huraian bagaiman cara untuk kita nak menjalankan kajian. Jadi yang dalam ini, ingat tidak perlu bila awak tulis sampel, kemudian awak tulis definisi sampel. Nak buat apa? Kita tak mahu hendak baca tentang itu, ada juga pelajar tulis menurut kamus dewan blab la blab la. Memang lah nak kena garis dengan pen merah. Tidak perlu definisi-definisi semua ini. Sebab yang ini semua kita punya, pelajar punya. Kecuali di sini awak hendak cerita sedikit definisi, bukan definisi tetapi rujukan. Boleh. Kalau tiada rujukan tiada  masalah. Sebab ingat bab 3 ini kita punya, kecuali teori. Teori bukan kita punya. Itu sahaja bukan kita punya yang lain memang kita punya sebab kita hendak bagi pemeriksa faham tentang macam mana kajian kita dijalankan. Kita hendak beritahu misalnya pelajar lain, bila baca merujuk tesis kita. Mereka akan faham terus tentang bagaiman kajian ini dijalankan.

 

8. Methodology (Chapter  3) #JomTulisTesis

Okay, we've got to chapter 3 yes. Chapter 3 is a methodology chapter. This methodology is . If the description is wrong, everything will be wrong. So if we look in chapter 3. Okay, we have a lot of subtopics. The purpose, so that we ourselves understand and the examiner also understands, other people who at everywhere in Malaysia, abroad when reading also understand because we describe every way we conduct the research. That is the name of the methodology. So here we see, we have a lot of subtopics here. An introduction, study design, research methods are divided into samples, if necessary, it means that if there is a study we use the sample and also the location if we use, the respondents school anywhere, the villagers to. Then we have materials, research instruments, procedures, theoretical frameworks, conceptual frameworks and even conclusions. Okay as usual our introduction earlier in one paragraph. That is no problem is 3.1 introduction. Then, we have a design. In the design of the description, in short je is actually in one paragraph. We do not confuse yes, we Only in this design we only explain whether we use qualitative or quantitative methods. Okay then if we use both we explain. Okay, so if for example you want to make a little reference near here according to anyone but it is reasonable not to give a definition. What do we want to do for a quantitative or qualitative definition. What do you want to do! No need to give this. We just give that chapter 3 is a description of our study that our study is about to conduct. So in one paragraph the story of a qualitative or quantitative article or both. Then we go into the new 3.3 study method. The method of this study is what we want to conduct this study. what method do we use. So here we use a sample. So place it we will place who. Okay an example of my study sample using 20 students. So now I have to make sure that I have to describe in detail which is primary school students, how many boys, how many girls. 9 years old. Be specific. Which boys and girls need how many boys, how many girls. We've talked about primary school. Then there is another, subtopic that is location. This location must be located. For example, Sekolah Kebangsaan Serdang. The problem now is I know where the school is but the inspector does not know. The examiner may live in another country so he does not know where. Maybe we will place the coordinates and better place the map. The map from Google Maps clearly shows the location of this school from the main road… ohh its school here. And also you will know this school is rural or urban. So it must be clear in detail what I said in the methodology needs to be detailed. So there is a location. Then we have the ingredients. Okay just now we have this study on Textual Script Animation Discourse now I have a sample, I have the location of this study. The sample we take school students for us to interview for the animated script. I also have materials or instruments that I use. So now the story about this material, the story about the animated folklore published by Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) written by Normaliza Abd Rahim this year. The animation of this folklore I wrote and the songs, song lyrics, scripts all I made and published by Dewan Bahasa dan Pustaka. And if you want to see, you can look in the Google Store, which is 33 stories and 33 songs. This is a sudden promotion. Okay now, this can be anyone who wants to show a relative, or a nephew's neighbor, or a neighbor has a nephew or a child, his grandchildren can too. Cheap je actually we sell and all that animation I made. Indeed I did and DBP published. This means that it is a great language, folklore is our Malay folklore for generations. Can be viewed in the Google Store. In Apple there is none. So now this material will be synopsis. Synopsis of folklore. For example, the title of the number one folklore is Paradise. For example, I put a synopsis here. I need to put a synopsis, because now we have to remember, we know this story, but the examiner does not know. People who want to read our thesis do not know. So let's put a synopsis, if for example this story I take 20 folk tales. Put 20 synopsis of the story in here. Must place and must put it. Then we go to the procedure. So this is our procedure, we have to put it sometimes there is up to the student and also the supervisor Yes there are procedures he puts in the form of points 1, 2, 3, 4, 5 to 10 some put in the form of paragraphs meaning if there are five procedures he puts five paragraphs can be no problem. As long as we know that the first procedure is related to the second procedure is related to the third, the fourth is related. Do not number one you said you took what name you called the student or eh just wanted to follow objective one he identified the textual discourse script. You take the animated script and then you do the analysis by using this this this this all of a sudden, the second procedure you have called the student to give an opinion when calling the boy to read the script when it seems like the step the procedure has jumped so wrong . So make sure this depends on the shape of the point or the shape of the paragraph but the paragraph. But make sure it depends on how you conduct the study. That is important, the steps how to conduct the study You who know everyone else do not know so you have to take step one by one. Okay back to 3.5 is an analysis. This analysis is important yes because now we have two objectives so you can explain according to the objective can also describe the first analysis first what is used in this way. So here you will put what you did coding earlier remember or not coding that I told in close in the chapter 4 just like my example. okay. For example, you have coded SK1 to SK30 is a script. Scripts 1 to 30. S1 to S30 are samples. So, you have to explain this analysis and the description was clear that this SK is normal, sometimes he will do it in the form of a table, that is, in the meaning here SK means this script. Okay, meaning SK1 means a sample script. Just now you want to use sample one means this sample one he has a box later your description tell SK refers to anything he describes, describes, describes, explains why this coding is important because in the data if there is no coding we want to put this we I don't understand, we don't want to look for times to type script 1, script 2, script 3. It can't be like that, right? SK2 story what okay sparrows example him. This is the title of the script that you found from the animated story had to be placed here, then explain, explain then below. Then you tell me how you analyze the data, give an example of how you want to analyze, so this is sometimes a clever student he sees Chapter 4 Okay, how did he bring the four of them a little closer to here, an example of analysis so that the examiner understands "Oh .. this is how it is analyzed apparently for objective one". "Oh this is how it is analyzed for objective two" separate the way you want to describe the analysis of objective one with objective two and objective three where the new examiner understands how to analyze this data for how. later we have 3.4 theoretical framework so this theoretical framework at 3.4. Okay theoretical framework. Already this is just below explain about the theory of figure 1 above da..daa… daaa… daaaa and in this you explain one by one these descriptions about the theory of Normaliza Abd Rahim this alone is about 2 to 3 pages because this is important because the description of this theory is important because as I said before that we analyze the data we conduct the study must be based on theory there is no theory It is hard to work So we do not want to use analysis only. I also found that when I became a Viva examiner, there were also students who when they were really surprised, my eyes widened for a moment because of the words "Oh there is no theory that is not used". want to do how can data analysis no theory. He said "I think" this is all play I think he is nowhere to feel himself. So now he diagrams one elaborate all these one but remember the description of the theory do not copy completely. For example, my theory is in my book This Discourse Study of Communication Theory and Application Strategies. In the theory book, there are also slaves who go round and round. He reminded us not to look. I am diligent in reading yes. So don't. Change the sentence, people say they have to paraphrase the verses so but they have to say according to Normaliza Abd Rahim (2019) the content blah blah blah blah blah blah so tell a story about the theory and also in this theory can also be a story about the theory of discourse analysis Normaliza Abdul Rahim refers to the theory proposed by anyone who previously improved the previous theory because the old theories all found 1980, 1977 some are too old while we need to know in the old days we humans are different, We are digital now humans are more speaking has dared to speak virtually and in fact that can indeed do a lot of research yes. When talking now little children we ask one he answered 46 so in the old days it was the old people say if asked him one question answered 10 but now in 2020 we ask one question answered 47 answers we really want to hear up to words stop he does not stop for the answer ready we go to the supermarket to buy goods still not finish answering. That is the child now, That is why we can not wear the old one because sometimes it is not relevant to the current situation. Furthermore, if we want to do a study on the interaction of teaching about writing, it used to have a year 6, it has grammar and is different from now that year 6 grammar wants to be as close as we are in form 5, so it is very different. we adopt a new one because the person who made this study who studies to this theory has done hundreds of studies Before he got this one study. Like Normaliza Abdul Rahim's Discourse Analysis Theory, she has done work almost hundreds of times before she can get this theory. she is tired of exchanging and trying this experiment again, the experiment does not work. Finally she got one that can fit the current state of our digital age. Okay we have 3.5 conceptual frameworks so this conceptual framework is according to their respective supervisors because there are supervisors who say the conceptual framework is like the procedure some say this is not any conceptual framework. This is me and explain in this book actually all this subject  based on University. This is just a guide and for this book, I did not even ask you to buy it. But if you want to look for find in the shopee, there is a sale, I was surprised that UPM sold it. They said at Shopee you can also buy. Okay now if we look at the example I want to show about the conceptual framework. This shows this conceptual framework is my way that I think I said earlier Maybe a different solution he supervisor will say "Eh this is not this conceptual framework is like a procedure", this is someone who said that someone said "ohh this is another way" it is okay do not worry do not annoyed students yes just follow the words of their respective supervisors remember that this is a guide I want to teach this is also the way I want to share so that you can imagine "Oh this is his way" but when you do something else it doesn't matter there is no problem. When the conceptual framework is there, it is placed in one page, when the conceptual framework is there, we see it once while you have explained all this in chapter 3, but when I look at it, I only understand the groove, "Oh, use this instrument" so we can see it more clearly near here. For me That is the conceptual framework so for students it depends on how but this for me this is clear Okay if you look at the material okay I want to look in more detail look closely in chapter 3. So this is placed at the end So this 3.5 does not need a direct description does not need a description The description has already been made to place  at the top of this one page is finished. Then 3.6 continues to enter the conclusion so in this conclusion as usual you conclude in one paragraph remember yes like I said earlier all chapters have a conclusion except chapter 5 all chapters have an introduction, except all eh there are no exceptions. so there must be anyone in there to describe what is in there. Okay for the usual chapter 3 he asked "Prof how many pages for chapter 3". So chapter 3 we actually do not, because we only have things all the descriptions we use yes So do not need much not up to 40 pages. Okay in this, also stated that this is usually me, I said you don't need a lot of 10 to 12 like that, don't reach 20 pages if you want to make 20 pages. Maybe that's a lot here is a synopsis of the story, maybe that's a lot. But the rest is all we explain. Like we told the story about this sample, he is okay, this material is okay, if our example, do a study on Instagram, for example. So we put the material we can screencapture an example put near there. Okay example that Instagram is. we can put it there but this is not necessary because we have a little synopsis for the 20 stories we are so much more length can be about 10 to 12 pages. Because this is not this chapter of analysis, the chapter on how we conduct research Okay other than that, I think for this chapter 3 if you look at everything I have explained in detail and also the description for each one has to be long yes to the location, the material has to be long. Sometimes there are also students who put the word of pilot study for example in the procedure about the that pilot study. Can also be the reason we want to be informed that the pilot study is conducted sometimes they puts chapter 3. Okay, can also want to be placed there so that sometimes the pilot study involves a questionnaire as pilot data. Many times the round has not got the right one yet. Until the questionnaire is absolutely perfect. So that can be explained, but if it does not involve questions it does not matter. For example, in this material this study involves scripts right. So if it involves interview questions. Meaning, here there must be another one which is 3.3.4 instrument because this was not used yes. If it involves a questionnaire then that is the instrument. It is necessary to describe what instrument, the questionnaire, so in this questionnaire will usually be placed only in the appendix. Yes. But explain what is there. Okay, this part A has what it is, part B what it is. Part C is what it is. Okay this 3.3.4.1. After that, you also need to have an interview question. Yes, if you want to put a pilot study. So is everything here. That is if you use an instrument, if there is no need. So now there must be. So for example, the questionnaire does not want to be placed here. Can be placed in the attachment. Interview questions can be asked because there are not many questions. So usually, the study we conduct is necessary, is trianglelation. This means that now in this section we have an interview, maybe another one for observation, is if you want to meet the student. He needs to be observed. Make sure that the observation explains to the student what kind of way it is. Do you put a video on the side, do you notice him interviewing you and the student, or two students in front. You have to tell me. Tell us about those ways here. The way the observation was carried out. After that, during the procedure, explain step by step from start to finish. If you want to separate according to the objective, it does not matter. Because your objective was different from the second objective. Okay can you understand ?. I repeat, we have an introduction, a design. we have an introduction to the design, method, location, material or instrument this is indeed here I am left behind. So we have the material we explain the material. If we come there, then we separate it with the instruments used. So if there are both placed at once but make sure the numbering is different and the procedure, analysis and then we have a theoretical framework and a conceptual framework and finally a conclusion. So, at the end of this chapter there are about 10 to 12 pages at most 15. So usually students rarely make up to 15 pages because there is nothing we can explain at long length. So remember chapter 3 is very important. This chapter 3 is for our study. The meaning of the description of how we want to conduct a study. So in this, remember it is not necessary when you write a sample, then you write the definition of the sample. What do you want to do? We do not want to read about that, there are also students who write according to the dictionary of the blal blab la blab la. You really want to draw a line with a red pen. No need for definitions of all this. Because this is all we have, students have. Except here you want to tell a little definition, not a definition but a reference. Yes. If there is no reference there is no problem. Because remember this chapter 3 we have, except theory. The theory is not ours. That's all we do not have others we do have a reason we want for the examiner to understand how our study is conducted. We want to tell for example other students, when reading refer to our thesis. They will understand directly about how this study was conducted.



Pautan video:

https://www.youtube.com/watch?v=_gYhOl8KEMQ

Bukti subscribe:










Rujukan:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis!. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia






















Kehadiran minggu 11:



BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(7)

 

7. Sorotan Kajian (Bab 2) #JomTulisTesis

 

Bab 2 sorotan kajian. Dalam sorotan kajian 2.1 pengenalan seperti biasa. Dalam pengenalan kita nak huraikan apa ada dalam bab ini. Juga kita jelaskan juga dalam bab ini juga terdiri daripada dua subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita. Jadi dicadangkan kalau biasanya untuk master, bachelor, dan juga terdiri daripada dua subtopik sebab itu terpulang. Kita tengok berapakah pembolehubah dalam kesetiap tajuk itu. Kemudian yang PHD pula kita, kita kadang-kadang ada tiga subtopik atau dua. Kita tengok juga apa pembolehubah dalam subtopik ini. Contohnya 2.2 ini kajian tentang okey kita ambil yang besar dulu. Jadi mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja, Okey jadi kajian tentang wacana ini kita letaklah. Kita letaklah dalam kajian-kajian yang pastikan bahawa kajian itu satu mesti lima tahun kebelakang. Okey saya sudah jelaskan banyak kali bahawa lima tahun kebelakang maknanya tahun yang awak hantar tesis. Tolak belakang lima tahun. Bukannya tahun awak daftar. Kalau kita daftar 2020 kemudian awak nak tolak pulak ambil lima tahun kebelakang ini dah salah. Kerana awak baru daftar 2020, maknanya langkah awak nak hantar tesis 2023 mungkin. Jadi kalau hantar tesis 2023, maknanya sorotan kajian tentulah lima tahun kebelakang yang berakhir 2019. Jadi apa ada dalam ini mestilah yang lima tahun terkini, Jadi sebagai pelajar, awak tidak boleh katakana tiada kajian yang saya jumpa. Saya tak jumpa lah kajian ini prof. Saya tidak jumpa yang mana terkini. Saya jumpa yang 1928-an, 1960-an, awal 2000 itu tidak boleh. Semua kajian ada. Walaupun maknanya kalau apapun paling hampir adalah sikit-sikit hampir pun boleh. Itu yang jadi kita dapat jurang penyelidikan. Jadi yang ini awak boleh letakkan ataupun pastikan ambil satu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana. Contohnya, bermakna awak huraikan semua tentang kajian tersebut kemudian sokong. Jadi sekarang dalam sorotan kajian ini perlulah cari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis dalam sorotan kajian. Ini perlu cari persamaan, perbezaan. Barulah jadi kritis. Tidak bolehlah ada pelajar tulis sampai dua hingga tiga halaman. Contohnya, kajian oleh Normaliza Abd Rahim (2019), dia letak dua hingga tiga halaman. Dua tiga halaman nama Normaliza nama satu muka halaman. Satu yang lain itu dia tulis sahaja sampai tiga halaman. Sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya, kerana didapati tidak kritis. Kemudian awak boleh jurus kepada kajian tentang animasi. Secara menyeluruhnya animasi dari segi mana. Ni contoh animasi dari segi skrip sahaja ke animasi cerita biasa ke animasi cerita rakyat ke semua masuk disini. Ambil yang lima tahun terkini dan kita kalau buat sorotan kajian bukanlah Malaysia sahaja. Barat pun perlu diambil. Jepun, Korea, China semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan meluas terutamanya animasi. Memang ada banyak kajian dari Jepun terutama dari Korea, Jepun yang paling terkenal dengan animasi. Jadi huraikan dan pastikan kritis. Kemudia barulah masuk jurang penyelidikan. Okey dalam jurang penyelidikan ini pastikan bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena jelaskan apa jurang yang ada dalam ini. Okey fokus pada ini berkait dengan kajian awak sendiri. Jadi awak senaraikan nama nama ini. Kajian ini berfokus kepada contohnya bla bla bla. Jadi kajian itu awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Okey ada juranglah dalam kajian tersebut kemudia itu bermakna kita nak jelaskan jurang itu senarai-senarai nama letakkan kat sini. Kaitkan balik dengan kajian kita. Kemudian serupa juga dengan kajian number dua. Senaraikan itu apa jurang dia. Apa persamaan sebab itu ada persamaan dan perbezaan. Kaitkan juga dengan kajian awak sendiri. Itu yang dari jurang penyelidikan. 2.5 kesimpulan okey jadi kita kenal pastikan rujukan lima tahun kebelakang number dua. Penulisan dalam sorotan kajian perlulah mecari persamaan dan perbezaan. Jadi kita perlulah kritis. Kajian yang hampir sama, kita banyak berbeza pun boleh tidak bersetuju. Bermaknanya ada perbezaan. Jadi cari perkataan-perkataan yang bersesuaian. Perkataan yang menyokong, tidak sokong tidak bersetuju. Ada banyak. Banyak jadi maknanya penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada persamaan atau perbezaan. Serupa juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting kerana kalau tidak nanti dia jadi tulisan awak sendiri. Macam awak buat karangan biasa tanpa penanda wacana. Ini harus kita lihat perkara-perkara penting lima tahun kebelakang persamaan perbezaan iaitu penulisan secara kritis mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikan pelu ada sebagai satu subtopik iaitu membuat kaitan kajian dalam sorotan ini dengan kajian awak sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita sampaikan seperti bab 2 yang lain. Ayat akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab seterusnya iaitu bab 3 bla bla bla. Okey untuk halaman. Berapa halaman ya prof. Jadi biasanya kalau pelajar bachelor atau diploma dengan master biasanya kita letak yang sama iaitu yang ini 2.2 2.3 kita boleh letak 15, 15 halaman. Bermakna 15 halaman untuk ini, 15 halaman untuk ini. Untuk PHD sebab kita banyak kajian secara mendalam juga jadi 2.2 2.3 kita naik. Okey ini 30, ini 30 jadi 60 kalau kurang sikit pun lebih kurang macam 25, 25 berbeza jumlah halaman kerana kalau kurang sorotan nampak sangat pelajar itu tidak membaca. Tujuan kita ada sorotan ialah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada dan mencari jurang penyelidikan kajian tersebut dan kaitan dengan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak untuk kita. Kita sorot dalam bab 2 ini. Jika kurang maknanya apa benda yang kit acari perbezaan. Apa yang kita nak cari jurang penyelidikan, tidak ada. Jadi perlu sangat penting mempunyai jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati bahawa bila saya menjadi pemeriksa pelajar PHD, pelajar master dia punya sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu untuk dua ini bukan dua ini. Silap dia keseluruhan bab 2 ada 14 sahaja. Kemudian ada pelajar PHD dia punya 25 serupa juga pelajar PHD tu menulis 25 halaman untuk kesemua ini. Jadi tidak orang kata tidak bersesuaian dengan kajian PHD dia. Sorotan kajian ini juga penting serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4, dan bab 5. Kira semua bab penting. Jadi janganlah yang ini jadi halaman terlalu sedikit sehingga kita tidak dapat nak mencari apakah jurang penyelidikan dia. Bagaimana awak menulis sorotan kajian ada persamaan tidak, ada perbelaan tak. Adakah awak buat penulisan secara kritis. Adakah awak menggunakan penanda wacana yang bersesuaian. Adakah awak sorot kajian daripada kajian lima tahun kebelakang. Ini semua penting dalam sorotan kajian.

 

 

Study Highlights (Chapter 2) #JomTulisTesis

 

Chapter 2 highlights of the study. In the study highlights 2.1 introduction as usual. In the introduction we want to describe what is in this chapter. Also, we explain also in this chapter also consists of two related subtopics. Make sure the subtopic is relevant to our topic. So, it is recommended that usually for master, bachelor, and also consists of two subtopics the reason is up to you. We see how many variables are in each of those titles. Then the PHD is ours, we sometimes have three subtopics or two. We also look at what variables are in this subtopic. For examples 2.2 this is a study on okay we take the big first. So maybe we take the study of discourse only, Okay, so we put the study of this discourse. We put in studies that make sure that the study one must five years ago. Okay, I have explained many times that the last five years mean the year you submitted your thesis. Push back five years. Not the year you registered. If we register for 2020 then you want to reject it and take it five years ago is wrong. Because you have just registered for 2020, it means your move to submit a 2023 thesis is possible. So, if you submit a thesis 2023, it means that the highlight of the study must be the last five years ending 2019. So, what is in this must be the last five years, So, as a student, you cannot say no study I found. I did not find this study prof. I did not find the latest one. I found that the 1928s, 1960s, early 2000s were not allowed. All studies are available. Although it means that whatever is closest is a little almost possible. That is why we get the research gap. So, this one you can put or make sure to take a study that is so obvious about the discourse. For example, it means you describe everything about the study and then support it. So now in the highlights of this study it is necessary to look for similarities and differences. That is critical in the study. This needs to find similarities, differences. Then it becomes critical. No student should write up to two to three pages. For example, a study by Normaliza Abd Rahim (2019), he placed two to three pages. Two to three page name Normaliza one page page name. The other one he only wrote up to three pages. Until there is no direct reference. So that's the wrong way, because it was found to be not critical. Then you can move on to the study of animation. Overall animation in terms of which. This is an example of animation in terms of script only to normal story animation to folk story animation to all come in here. Take the latest five years and we if the highlight of the study is not only Malaysia. The West also needs to be taken. Japan, Korea, China all we need to take so that we have a wide spotlight especially animation. There are indeed many studies from Japan especially from Korea, Japan which is most famous for animation. So, describe and make sure it is critical. Then came the research gap. Okay in this research gap make sure that in this research gap you have to explain what the gap is in this. Okay focus on this related to your own study. So, you list these names. This study focuses on for example blah blah blah. So that study you list the studies that are in this. Okay there is a gap in the study then that means we want to explain the gap the lists of names put here. Relate it to our study. Then similar to study number two. List that what a gap he is. What similarities caused there are similarities and differences. Also relate to your own study. That's from the research gap. 2.5 conclusion okay so we know make sure reference five years past number two. Writing in the study highlights should look for similarities and differences. So, we need to be critical. The study is almost the same, we differ a lot but can disagree. That means there is a difference. So, find the right words. Words that support, do not support do not agree. There are many. So many meanings that the sentence structure shows either similarities or differences. Similarly, here also requires discourse markers. This discourse marker is very important because otherwise he will be your own writing. Like you make a regular essay without a discourse marker. This we should look at the important things five years ago the difference of difference that is critical writing has discourse markers and also research gap there is as a subtopic that is to make the study in this spotlight with your own research. So as usual we convey that conclusion like the other chapter 2. The final sentence in the conclusion should be the next chapter which is chapter 3 blah blah blah. Okay for the page. How many pages does prof. So usually if a bachelor or diploma student with a master usually we put the same that is this 2.2 2.3 we can put 15, 15 pages. Meaning 15 pages for this, 15 pages for this. For PHD because we do a lot of in-depth research as well so 2.2 2.3 we go up. Okay, this is 30, this is 30 so 60 if it is a little less, it is about 25, 25 different number of pages because if there is less highlight, it looks like the student is not reading. The purpose of our highlight is so that we can see the differences between the existing studies and find the research gap of the study and its relevance to the study we are doing. That is why we need so much for us. We highlight in this chapter 2. If less means what things kit kicks the difference. What we are looking for is a research gap, there is none. So, it should be very important to have the appropriate number of pages. I also found that when I became a PHD student examiner, the master student he had a study highlight was only 14 pages. That's for these two not these two. Wrong he whole chapter 2 there are only 14. Then there are PHD students he has 25 similar also PHD students write 25 pages for all this. No one said it did not fit his PHD study. The highlights of this study are also equally important for chapter 1, chapter 3, chapter 4, and chapter 5. Calculate all important chapters. Don't let this be a page too little so that we cannot find out what the research gap is. How do you write the study highlights there are no similarities, there are no differences. Do you write critically. Do you use appropriate discourse markers. Did you highlight the study from the study five years ago. These are all important in the study highlights.



Pautan video:

https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk

Bukti subscribe:










Rujukan:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis!. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia




Kehadiran minggu 11: